"W programie NCBR stosuje się nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów. W taką formułę współpracy doskonale wpisuje się projekt nowego w pełni polskiego autobusu elektrycznego, który będzie pojazdem modułowym z możliwością wymienności rożnych rodzajów magazynów energii. Kolejną innowacją będzie możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE co najmniej w obrębie zajezdni, co uczyni go produktem konkurencyjnym na światowych rynkach. Jego pomysłodawcą i inicjatorem jest konsorcjum 'Polski E-Bus' zrzeszające firmy zainteresowane produkcją autobusu elektrycznego" - czytamy w komunikacie.
"Chcemy, aby pojazdy powstałe w ramach tego projektu były innowacyjne i zaawansowane technologicznie. Czeka nas nie tylko rewolucja związana z rodzajem napędu, ale również rewolucja zarządzania miejską flotą autobusów. Co najważniejsze, przygotowywany model autobusu będzie wyrazem polskiej myśli technologicznej. To będzie wizytówka polskiej przedsiębiorczości" - wyjaśnił prezes Ursus Bus Marek Pol, cytowany w materiale.
Konsorcjum "Polski E-BUS" przystąpi do programu w rozszerzonym składzie, gdyż do dotychczasowych firm wchodzących w skład konsorcjum dołączył kolejny podmiot - ITM Poland. Spółka będzie odpowiadać za rozwiązania technologiczne, wpływające na optymalizację kosztów eksploatacyjnych pojazdu. Dzisiejsze technologie pozwalają na stałe monitorowanie systemów funkcjonujących w autobusach. Ciągły monitoring umożliwi optymalizacje zużycia paliwa lub energii, co zmniejsza koszty eksploatacji autobusu. Kierowcy mają bieżący dostęp do najważniejszych informacji i dzięki temu wiedzą, w jaki sposób najefektywniej prowadzić pojazd. Natomiast właściciele taborów mogą skutecznie zarządzać całą flotą i optymalizować koszty, podano również.
"Odpowiedni monitoring pracy silnika i warunków panujących na drodze pozwala wybrać optymalny tryb jazdy, tak aby ograniczyć nadmierne zużycie energii. Kierowca mając dostęp do dużej ilości danych, będzie w stanie modelować pracę autobusu tak, aby jego funkcjonowanie było jak najbardziej ekonomiczne. Wprowadzane rozwiązania pozwolą zmniejszyć ilość środków przeznaczanych na komunikację miejską, a są to środki publiczne gromadzone przez nas wszystkich" - powiedział prezes ITM Poland Piotr Olesiński.
Skutkiem prowadzonych prac w ramach programu NCBR będzie opracowanie i dostarczenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów kategorii M3, w kategoriach długości 10m, 12m, 18m. Każdy pojazd musi być nowy i dopuszczony do ruchu drogowego oraz posiadać możliwość ładowania prądem zmiennymi i stałym wg standardu Combined Charging System. Szacowana wartość projektu to 2 308 700 000 zł.
Ursus Bus S.A. to spółka z polskim kapitałem, która została powołana w maju 2015 r. przez Ursus S.A i AMZ Kutno. Posiada duże doświadczenie w projektowaniu i produkcji autobusów oraz trolejbusów miejskich. Głównym celem firmy jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze elektromobilności, jednego z najszybciej rozwijających się sektorów transportu publicznego. W czerwcu 2017 r. Ursus Bus S.A. podpisał umowę założycielską konsorcjum "Polski E-BUS", którego jest liderem. Celem inicjatywy jest współpraca przy poszukiwaniu rozwiązań dla transportu miejskiego w oparciu o autobusy elektryczne. Konsorcjum ma stworzyć projekt nowego, polskiego autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego.