Wartość Barometru Consumer Finance spadła do 55,5 pkt w III kw. tego roku z 58 pkt kwartał wcześniej, wynika z ankiety badawczej Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Tym samym wskaźnik znalazł się na poziomie najniższym od dwóch lat.
"W III kwartale 2017 r. przeważały negatywne sygnały z rynku, które wpływały na pogorszenie wskazań Barometru Rynku Consumer Finance. Przełożyło się to na spadek wskaźnika z 58 do 55,5 punktu. Pomimo, że jest to już dziesiąty z kolei odczyt, w którym wartość Barometru przekracza poziom 50 punktów, to obecne wskazanie jest na poziomie najniższym od dwóch lat" - czytamy w komunikacie.
Po trzech kwartałach bardzo dynamicznej poprawy, również w obszarze finansów gospodarstwa domowego i całej gospodarki obserwowane jest pogorszenie, podano także.
"Należy jednak pamiętać, że - po bardzo silnych wzrostach obserwowanych w ostatnich trzech latach - pomimo spadku, koniunktura gospodarcza jest wciąż bardzo dobra, a pogorszenie należy w głównej mierze utożsamiać z efektem wysokiej bazy" - czytamy dalej.
Podstawą konstrukcji Barometru Rynku Consumer Finance jest sytuacja w czterech obszarach oddziałujących na rynek kredytów i pożyczek konsumenckich. Obszary te uwzględniają wpływ czynników demograficznych na rynek, popyt na zakupy dóbr trwałych i skłonność do ich finansowania z kredytu, niepewność związaną z sytuacją finansową oraz wykluczenie z rynku kredytowego.
"Uwzględniając wskazania Barometru i konfrontując je z sytuacją na rynku kredytów, prognozujemy, że w kolejnych miesiącach rynek kredytu konsumenckiego będzie rósł, aczkolwiek tempo wzrostu powinno nieznacznie zwalniać w kolejnych miesiącach" - czytamy także.
Barometr Consumer Finance skonstruowany jest w taki sposób, że poziom 50 pkt oznacza stagnację rynku, podczas gdy wyższe wartości reprezentują spodziewaną dodatnią dynamikę rynku kredytów konsumpcyjnych w nadchodzącym roku.