Wartość Barometru Consumer Finance spadł do 55,2 pkt w IV kw. tego roku z 58,1 pkt kwartał wcześniej. Jednak już trzeci kwartał z rzędu przekracza poziom 50 pkt, co oznacza, że po długim okresie stagnacji, który miał miejsce w latach 2011-2014, spodziewany jest wzrost rynku kredytów konsumenckich w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, wynika z ankiety badawczej Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
"Wskazania barometru skalibrowane są tak, aby odzwierciedlały oczekiwaną dynamikę rynku kredytowego w nadchodzącym roku. Obecny odczyt oznacza, że powinna się ona ukształtować na poziomie ok. 5%. Jest to w znacznym stopniu zbieżne z obserwowanym aktualnie przez NBP wzrostem zadłużenia gospodarstw domowych na cele konsumpcyjne, wynoszącym 4,5%" - czytamy w komunikacie.
Jak wynika z ankiety, mimo złagodzenia dostępu do instytucji upadłości konsumenckiej, udział gospodarstw deklarujących możliwość skorzystania z jej dobrodziejstw, zmniejszył się w stosunku do sytuacji przed rokiem.
"Aktualne dane wskazują, że skala upadłości nie powinna rosnąć, utrzymując się na dotychczasowym poziomie, jaki notowaliśmy w ostatnim okresie. Jednocześnie można przypuszczać, że mniejsza presja i w efekcie mniejsza skłonność gospodarstw domowych do korzystania z dobrodziejstwa upadłości konsumenckiej jest związana nie tylko z poprawą sytuacji ogólnogospodarczej, ale również z upowszechnieniem się koncyliacyjnej filozofii odzyskiwania należności wśród wierzycieli pierwotnych i wtórnych" - powiedział dyrektor generalny KPF Andrzej Roter, cytowany w komunikacie.
Z ankiety wynika, że poprawia się również ocena gospodarstw domowych w obszarze obsługi zobowiązań finansowych. oraz rośnie optymizmem w odniesieniu do zjawisk makroekonomicznych.
"Prawie co czwarty ankietowany - 24,7% - deklaruje optymizm w ocenie ogólnej sytuacji ekonomicznej naszego kraju w najbliższych 12 miesiącach, uznając, że 'trochę się poprawi' lub ,,poprawi się bardzo". Rok temu, czyli w IV kwartale 2014, odsetek ten wyniósł 16,3% i od tamtej pory systematycznie wzrastał" - podano także.
Podstawą konstrukcji Nowego Barometru Rynku Consumer Finance jest sytuacja w czterech obszarach oddziałujących na rynek kredytów i pożyczek konsumenckich. Obszary te uwzględniają wpływ czynników demograficznych na rynek, popyt na zakupy dóbr trwałych i skłonność do ich finansowania z kredytu, niepewność związaną z sytuacją finansową oraz wykluczenie z rynku kredytowego.