Aż 98% prezesów z Polski pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju swojej działalności w perspektywie najbliższych 12 miesięcy (wobec 83% globalnie). Równocześnie 96% prezesów polskich spółek postrzega przełomowe rozwiązania technologiczne jako szansę na rozwój, a nie zagrożenie dla prowadzonej działalności (wobec 65% globalnie), wynika z badania firmy doradczej KPMG.
"Biorąc pod uwagę niestabilność związaną z globalnym wzrostem gospodarczym, 65% zarządzających globalnymi spółkami jest przekonanych o dobrych perspektywach rozwoju światowej gospodarki w ciągu kolejnych 3 lat. Jest to spadek o 15 pkt proc. w porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania. W tej kwestii prezesi z Polski wykazują jeszcze mniejszy optymizm, tylko 44% jest pewnych pozytywnych wskaźników światowej gospodarki w kolejnych latach" - czytamy w komunikacie poświęconym badaniu "2017 Global CEO Outlook".
Według zarządzających firmami w Polsce jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na usprawnienie prowadzenia biznesu jest wdrażanie nowoczesnych technologii. Ponad 95% prezesów z Polski deklaruje wysoki poziom inwestycji w ten obszar w perspektywie kolejnych 12 miesięcy.
Respondenci wskazali także na rosnącą rolę ryzyka związanego z reputacją i zarządzaniem marką.
"W dobie globalizacji i szybkiego przepływu informacji niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy, rośnie znaczenie ryzyka reputacyjnego i zarządzania marką. Firmy koncentrując się na bieżącej działalności i walcząc o klienta powinny przykładać odpowiednią wagę do zarządzania reputacją, jakiekolwiek niedociągnięcia w tym zakresie mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. W dalszej kolejności wśród rodzajów ryzyka mającego istotny wpływ na prowadzenie biznesu respondenci z Polski wymieniali ryzyko operacyjne i ryzyko związane ze zmianą preferencji klientów" - powiedział Leszek Wroński, partner, szef działu usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, cytowany w komunikacie.
Zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem znalazły się na trzecim miejscu obok ryzyka geopolitycznego i środowiskowego. Zarządzający z Polski są znacznie bardziej (88% wobec 47% globalnie) świadomi faktu, iż najsłabsze ogniowo w zakresie cyberbezpieczeństwa stanowi czynnik ludzki. Częściej także od prezesów globalnych spółek wskazują, że ich organizacja jest przygotowana na cyberatak (54% wobec 42%), podano także.
Wśród polskich prezesów 34% twierdzi, że zatrudnienie na przestrzeni 3 lat wzrośnie przynajmniej o 6 pkt proc.
"Prezesi polskich spółek znaczniej bardziej stawiają na nowe inwestycje niż szefowie spółek globalnych. Jak wynika z badania KPMG, w ciągu nadchodzących 12 miesięcy, aż 94% CEO z Polski deklaruje wysokie nakłady inwestycyjne na innowacje, włączając w to nowe produkty i usługi oraz sposób prowadzenia biznesu. Analogiczne inwestycje planuje 55% prezesów firm globalnych" - czytamy także w materiale.
Wszyscy respondenci z Polski twierdzą, iż czują rosnącą odpowiedzialność w kwestii reprezentowania jak najlepszych interesów swoich klientów, podczas gdy na świecie przyznaje się do tego 70% ankietowanych.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 50 prezesów firm z Polski.