W 2015 r. liczba rejestracji wzrosła w ujęciu rocznym we wszystkich segmentach pojazdów, z wyjątkiem motorowerów: samochodów osobowych o 8,3%, samochodów dostawczych o 16,9%, samochodów ciężarowych o 26,6%, autobusów o 18,1% i motocykli o 142,5%. Spadek w segmencie motorowerów wyniósł 25,3%, wynika z kwartalnego raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pt. "Branża motoryzacyjna".
Liczba rejestracji samochodów osobowych przez klientów instytucjonalnych wzrosła o 15% w ub.r., a przez indywidualnych spadła o 2,3%. Liczba rejestracji w obrębie marek popularnych wzrosła o 7%, a w segmencie premium o 19,8%.
W segmencie samochodów osobowych wzrosty odnotowano też w grupie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi: hybrydowych o 40,4%, a elektrycznych o 83,7%.
"Co prawda, w IV kwartale nastąpił nieznaczny wzrost liczby rejestracji nabywców indywidualnych, nie skompensował on jednak spadków w poprzednich trzech kwartałach. Tymczasem firmy i instytucje odpowiadają już za prawie dwie trzecie zakupów na rynku samochodów osobowych w Polsce. Nie jest więc zaskoczeniem, że w 2015 roku rekordowy wzrost odnotowały marki premium, cieszące się dużym zainteresowaniem ze strony nabywców instytucjonalnych. Rejestracje w tym segmencie wzrosły o blisko 20% w stosunku do roku 2014, podczas gdy liczba rejestracji w segmencie marek popularnych zwiększyła się o 7%" - skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
W 2015 roku zarejestrowano 5 674 samochody osobowe z napędami alternatywnymi (głównie hybrydowymi), co oznacza wzrost o 41,9% w stosunku do poprzedniego roku. Wciąż znacznie więcej aut z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni niż prywatni, chociaż w 2015 roku dynamika w segmencie klientów indywidualnych była znacznie wyższa, podano również.
Rok 2015 był rekordowy pod względem sprzedaży nowych motocykli. Liczba rejestracji wyniosła 23,9 tys., a więc prawie tyle samo, co suma wszystkich rejestracji z poprzednich 3 lat.
"Na dobry wynik wpłynęło wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 przez osoby posiadające prawo jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. W efekcie udział rynkowy tego typu modeli wzrósł gwałtownie kosztem większych motocykli" - wyjaśnił Faryś.
Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów - jedynym segmencie pojazdów, który w 2015 roku odnotował mniejszą liczbę rejestracji niż w roku poprzednim. Łącznie zarejestrowano 30,4 tys. nowych motorowerów, co oznacza spadek o 25,3%.
"Dobre wyniki w IV kwartale 2015 roku potwierdziły tendencję wzrostową na rynku samochodów użytkowych, widoczną w pierwszych trzech kwartałach. We wszystkich segmentach odnotowano najwyższy poziom rejestracji od siedmiu lat. Ogółem w 2015 roku zarejestrowano 53,3 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 16,9% więcej niż rok wcześniej. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t zarejestrowano 22,4 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 26,6% r/r. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 18,1% r/r - w tym segmencie zarejestrowano aż 1 739 pojazdów. Dobra koniunktura na rynku samochodów ciężarowych przełożyła się także na wzrost sprzedaży w segmencie przyczep i naczep. W skali całego roku liczba rejestracji wyniosła 19,1 tys. i była o 15,7% większa niż w 2014 roku" - czytamy dalej.