Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) średnio raz na miesiąc robią zakupy online, przy czym ponad 40% transakcji realizują w zagranicznych sklepach internetowych, podało KPMG.
Kraje z rejonu Europy Środkowo-Wschodniej oraz Rosji należą do liderów pod względem udziału zakupów importowanych, czyli zrealizowanych w sklepach internetowych działających za granicą. Aż 43% transakcji internetowych wykonanych przez mieszkańców tego regionu miało miejsce w sklepach zagranicznych, podczas gdy w Europie Zachodniej czy Ameryce Północnej takich transakcji było 15%, wynika z raportu KPMG ,,The truth about online consumers" firmy doradczej KPMG. W regionie CEE i Rosji klienci dokonują średnio ok. 12 zakupów internetowych rocznie.
"Rodzimy rynek zakupów elektronicznych ma jeszcze potencjał do wzrostu. W czasie wyprzedaży posezonowych czy promocji takich jak 'Czarny Piątek' Polacy robią zakupy najchętniej w sklepach stacjonarnych, podczas gdy np. wśród Brytyjczyków obserwujemy odwrotny trend - 3/4 czarnopiątkowych zakupów zostało zrealizowanych online" - powiedział partner w dziale usług doradczych Jan Karasek, cytowany w komunikacie.
"Mimo, że cena decydowała o wyborze sprzedawcy dla 60% badanych w Polsce, stosunkowo niewielu z nich (18%) skorzystało przed zakupem z internetowych porównywarek cenowych. Większą popularnością cieszyły się elementy tzw. showroomingu, jak wizyta w sklepie stacjonarnym, kontakt z jego obsługą czy przetestowanie produktu 'na żywo' - wskazywane nawet przez blisko 27% kupujących w trakcie promocji" - powiedział executive consultant Piotr Kwiatkowski, również cytowany w komunikacie.
Pomimo powszechnego wykorzystania smartfonów i tabletów, większość konsumentów na całym świecie nadal woli kupować przy pomocy laptopa lub komputera stacjonarnego. Taką tendencję widać szczególnie wyraźnie w naszym regionie, gdzie dla aż 71% badanych komputer jest preferowanym narzędziem do robienia zakupów online. W Polsce tylko ok. 5% badanych doświadczeń zakupowych zostało zrealizowanych przy użyciu smartfona, podano również.
"Wiele mówi się o rewolucji wywołanej przez media społecznościowe, jednak ich samodzielny wpływ na decyzje zakupowe Polaków nadal jest ograniczony. Jak wynika z ostatniego badania zrealizowanego przez KPMG w Polsce, wizyta w mediach społecznościowych poprzedza realizację zakupu w przypadku jedynie ok. 14% transakcji. Nieco mniej niż połowa Polaków cyfrowych poszukujących opinii w ten sposób wskazuje, że była to dla nich kluczowa czynność pomagająca podjąć decyzję o zakupie" - dodał Kwiatkowski.
Atrakcyjna cena nadal jest najczęściej wskazywanym czynnikiem wyboru sprzedawcy online - tak deklarowało 36% badanych. Dla 17% respondentów istotne były też opcje i koszty przesyłki. Jednak dla dużej części konsumentów (30%) decydujący charakter mają osobiste preferencje dotyczące poszczególnych sprzedawców online, podsumowano.
Raport KPMG International pt. ,,The truth about online consumers" powstał na podstawie globalnego badania KPMG International zrealizowanego na próbie 18 430 konsumentów w 51 krajach. Badanie zostało przeprowadzone w formie ankiety internetowej wśród osób w wieku 15-70 lat, które dokonały przynajmniej jednego zakupu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
(ISBnews)