Wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego w Polsce w 2015 r. wyniosła 13,9 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 7% w porównaniu z rokiem poprzednim, poinformowało KPMG. Jednym z najważniejszych czynników rozwoju tego sektora jest eksport na rynki zagraniczne - w 2015 r. wyeksportowano produkty i usługi poligraficzne warte 8,3 mld zł, podano również.
"Z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw poligraficznych wynika, że firmy pozytywnie oceniają ogólną sytuację w branży. Liczba podmiotów zadowolonych z własnej sytuacji rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości firm. Wśród firm średnich i dużych odsetek przedsiębiorstw oceniających pozytywnie własną sytuację na rynku zwiększył się do poziomu nienotowanego w żadnej z poprzednich edycji badania - aż do 80%, co oznacza wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z ostatnim badaniem" - czytamy w komunikacie.
Najmniej skłonne do pozytywnych ocen są mikroprzedsiębiorstwa, spośród których zaledwie 38% uważa, że sytuacja jest bardzo dobra lub dobra. W gronie małych przedsiębiorstw własną sytuację pozytywnie ocenia 57%, podano również.
"Najważniejszymi atutami polskiej branży poligraficznej są dostępność papieru, dostęp do know-how i nowoczesnych technologii oraz kwalifikacje kadry zarządzającej. Najczęściej wskazywaną słabą stroną pozostaje poziom marż, a także różnice w kosztach - od materiałowych i zakupu urządzeń, po koszty pracy" - powiedział partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG Jacek Bajger, cytowany w komunikacie.
Dzięki wysokiej jakości usług i produktów oraz stosunkowo niskim kosztom pracy, polskie firmy poligraficzne skutecznie konkurują zarówno na rynku unijnym, jak i poza nim. Z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim firmy średnie i duże - w tej grupie jedynie 15% przedsiębiorstw skupia się wyłącznie na rynku krajowym, ponadto odsetek ten wciąż spada, podano także.
"Firmy poligraficzne eksportujące swoje towary lub usługi zostały poproszone o wskazanie maksymalnie trzech krajów, do których kierują swoją ofertę. Najczęściej wymienianym przez respondentów kierunkiem eksportu pozostały - podobnie, jak ubiegłorocznym badaniu - Niemcy. Współpracę z naszym zachodnim sąsiadem zadeklarowało 52% ankietowanych firm poligraficznych. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania, Francja oraz Czechy" - powiedział kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga Jacek Kuśmierczyk, również cytowany w komunikacie.
Aż 44% badanych firm uważa, że w najbliższej przyszłości wzrośnie poziom sprzedaży w sektorze poligraficznym. Blisko połowa respondentów jest natomiast przekonana, że wskaźnik ten zostanie na dotychczasowym poziomie. Największymi optymistami są średnie i duże firmy - aż 70% z nich uważa, że w 2016 roku wartość sprzedaży wzrośnie, podano także.
"Zwiększanie potencjału firm na konkurencyjnym rynku poligraficznym zmusza przedsiębiorstwa do planowania krótko- i średnioterminowej strategii rozwoju. Badane firmy zamierzają przede wszystkim zwiększyć efektywność swych działań, wzbogacić ofertę oraz poszukiwać nowych dostawców. Przedsiębiorstwa chcą najczęściej inwestować w zakup nowych maszyn i urządzeń - jest to priorytet dla co czwartego przedsiębiorstwa" - podsumował Jacek Bajger z KPMG.
"Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce" jest szóstą edycją raportu prezentującego analizę rynku poligraficznego w Polsce. Publikacja powstała we współpracy firmy doradczej KPMG w Polsce z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Analiza opiera się na 247 wywiadach przeprowadzonych wśród zarządzających polskimi firmami poligraficznymi.