Właściciel salonów Reserved, Cropp i House notuje w tym roku wzrost sprzedaży odzieży o ponad 700 mln zł. Tym samym jego zyski wzrosły w rok aż 8-krotnie. Najnowsze wyniki potwierdzają dobrą sytuację gdańskiej grupy, której biznes jest już wyceniany na 15 mld zł - o 40 proc. wyżej niż rok temu.
Odzieżowa grupa LPP ma za sobą udany kwartał. Od lipca do września, które co do za sady nie należą do najlepszych miesięcy pod względem sprzedaży, miała 1 mld 812 mln zł przychodów. To o ponad 300 mln zł lepszy wynik niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Przełożyło się to na 85,12 mln zł "czystego" zysku wobec prawie 6,5 mln zł straty rok temu.
Również porównanie statystyk od stycznia do września 2017 wypada zdecydowanie lepiej niż w 2016 roku. Sprzedaż LPP w tym czasie zwiększyła się o 715 mln zł, powodując 8-krotny wzrost zysków z 17,74 do 141,36 mln zł.
Takiego progresu już wcześniej oczekiwali inwestorzy, którzy od dłuższego czasu chętnie kupowali akcje LPP, podbijając ich wartość. Tym samym na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy ich cena wzrosła z 5 800 do 8 100 zł za sztukę. Przekłada się to wprost na wzrost biznesu o 40 proc., którego wartość w tej chwili wyceniana jest na 15 mld zł.
Notowania akcji LPP na warszawskiej giełdzie src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1479722291&de=1511280600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LPP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Odzieżowy biznes jest wart o blisko 50 proc. więcej niż konkurencyjnego CCC, choć oczywiście nie jest to bezpośrednia konkurencja. Polkowicka grupa specjalizuje się w sprzedaży obuwia. Na polskiej giełdzie jednak zawsze porównuje się ze sobą obie firmy.
Podobnie wyższość LPP pod względem wartości rynkowej muszą uznać już m.in. drugi największy polski koncern paliwowy Lotos czy Alior Bank.
Reserved marką numer jeden
Wśród marek LPP są: Reserved, Cropp, Mohito, House i Sinsay. Dokładnie w takiej kolejności są w hierarchii dochodowości. Od początku roku same salony Reserved przyniosły grupie 2 mld 202 mln zł przychodów ze sprzedaży, a więc blisko połowę całości. Drugi Cropp sprzedał w tym samym czasie odzież za 744 mln zł. Zdecydowanie najmniejszy jest Sinsay (426 mln zł), ale za to najszybciej się rozwija. W rok sprzedaż w tych salonach wzrosła o 31 proc.
źródło: LPP
Na koniec września grupa LPP dysponowała łącznie 1 683 sklepami w 20 krajach o łącznej powierzchni 939,9 tys. metrów kwadratowych. W ostatnim kwartale największy nominalny przyrost powierzchni w porównaniu do trzeciego kwartału roku poprzedniego odnotowała marka Reserved (39,6 tys. metrów kwadratowych), natomiast największą dynamikę wzrostu osiągnęła marka Sinsay - 16,7 proc.
Pomijając fakt, że w rok przybyło netto (uwzględniając też zamknięte sklepy) 15 punktów sprzedaży i prawie 52 tys. metrów kwadratowych, przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych LFL były dodatnie w każdym miesiącu trzeciego kwartału, a w całym trzecim kwartale 2017 roku wzrosły o 15,2 proc.
Jak podkreślają przedstawiciele grupy, wszystkie marki pokazały dodatnie LFL w trzecim kwartale, a najwyższe dynamiki miała marka Reserved.
źródło: LPP
LPP inwestuje miliony w nowe salony
Trzeci kwartał był okresem sporych wydatków. Spółka zainwestowała 120,3 mln zł, a więc prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Jak sama tłumaczy, pieniądze poszły na otwarcia salonów w prestiżowych lokalizacjach (w szczególności Londyn) oraz płatności za salony zmodernizowane i otwarte w drugim kwartale tego roku.
Na tym nie kończą się ambitne plany rozwoju. W całym przyszłym roku wydatki inwestycyjne mają zwiększyć się o 5 proc. w stosunku do tego roku. Szacuje się je na około 430 mln zł. LPP chce wejść ]ze sklepami własnymi do Kazachstanu i Słowenii, a w Izraelu otworzyć sklepy franczyzowe. Planowany wzrost powierzchni salonów ma sięgnąć 10 proc.
Na koniec przyszłego roku sklepy marki Reserved mają być obecne w 23 krajach.
źródło: LPP
LPP jest firmą zajmującą się projektowaniem i dystrybucją odzieży w Polsce, krajach Europy Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, na Bałkanach i Bliskim Wschodzie. Spółki zagraniczne wchodzące w skład grupy są podmiotami zajmującymi się dystrybucją towarów pod marką Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay poza granicami Polski.
Projekty odzieży są sporządzane w biurach projektowych LPP mieszczących się w Gdańsku (w siedzibie spółki), w Krakowie oraz Warszawie. Przekazywane są one następnie do działu zakupów, który zleca produkcję poszczególnych modeli, nawiązując w tym celu współpracę z zakładami w Polsce i poza jej granicami, między innymi w Chinach i Bangladeszu.