Francuski właściciel wódek Krupnik i Sobieski ma za sobą fatalną końcówkę roku. Wyniki grupy Marie Brizard Wine & Spirits spadły w Polsce o 75 proc., podczas gdy niemal na całym świecie statystyki firmy są całkiem dobre. Władze tłumaczą to m.in. wojną cenową na polskim rynku.
Francuska grupa Marie Brizard Wine & Spirits (MBWS) odnotowała ogromny spadek sprzedaży alkoholi w Polsce. Szczególnie zadziwiający jest fakt, że przychody producenta i dystrybutora m.in. popularnych wódek Krupnik i Sobieski zmniejszyły się aż o 75 proc. w ostatnim kwartale 2017 roku, a więc w czasie, gdy biznes raczej powinien mieć się bardzo dobrze ze względu na święta i sylwestra.
Nieco lepiej wypadają statystyki za cały rok, chociaż i tu Francuzi nie mają się czym chwalić. Wyniki w Polsce są gorsze o 28 proc.
Z najnowszego raportu finansowego wynika, że całoroczna sprzedaż alkoholi MBWS w Polsce wyniosła 47,1 mln euro, a więc o 17 mln euro mniej niż w 2016 roku. Cała ta różnica powstała tylko w czwartym kwartale, w którym przychody spadły z 23 do 6 mln euro.
Przez drastyczne pogorszenie wyników w Polsce ucierpiał cały biznes Francuzów. A działają oni praktycznie na całym świecie - od Europy przez Amerykę aż po Azję. Niemal wszędzie wyniki albo udało się poprawić, albo co najmniej powtórzyć. Tylko u nas sprzedaż wyraźnie spadła.
Sprzedaż alkoholi grupy Marie Brizard Wine & Spirits (dane w mln euro) | ||||
---|---|---|---|---|
sprzedaż w 4 kwartale 2017 | dynamika sprzedaży (4 kw.) | sprzedaż w całym 2017 roku | dynamika sprzedaży (cały rok) | |
Francja | 35,8 | -1% | 109,4 | -2% |
Polska | 6,1 | -74% | 47,1 | -28% |
Europa Zachodnia (bez Francji) | 7,2 | -5% | 23,8 | -6% |
Europa Środkowo-Wschodnia (bez Polski) | 9 | +3% | 32,6 | +11% |
Ameryka | 10,9 | +11% | 26,5 | -5% |
Azja | 1,8 | +8% | 4,4 | +17% |
źródło: Marie Brizard Wine & Spirits |
- Nasze polskie spółki zależne napotykają poważne trudności. Niektóre z tych wyzwań zostały wcześniej zidentyfikowane i doprowadziły do ustanowienia planów działań naprawczych. W Polsce powołano nowego dyrektora generalnego, którego głównym celem jest przegląd i realizacja biznesplanu naszych polskich spółek zależnych - komentuje sytuację Jean-Noël Reynaud, prezes MBWS.
Nowym dyrektorem generalnym odpowiedzialnym za biznes w Polsce jest od początku tego roku Anna Jakubowska, która wcześniej stała na czele The Coca-Cola Company w naszym kraju.
Przed Jakubowską stoją poważne wyzwania, na które w raporcie wskazuje sam zarząd. Przede wszystkim przez ostatni rok na rynku czystej wódki w Polsce była bardzo silna konkurencja, wywołująca dużą presję cenową. Nasiliła się ona szczególnie w drugiej połowie 2017 roku.
"Nieracjonalnym poziomem cen i nieuczciwymi praktykami handlowymi niektórych graczy na rynku" władze MBWS tłumaczą spowolnienie sprzedaży o 15 proc.
Odpowiedzią firmy na "wojnę cenową" był m.in. wzrost wydatków na marketing, które jednak odbiły się na wynikach finansowych. Jak informuje spółka, przekroczyły budżet o około 9 mln euro.
Znaczące pogorszenie wyników sprzedażowych może mieć też związek z oddaniem przez MBWS dystrybucji alkoholi do małych sklepów grupie Eurocash.
- W sprzedaży wódki kluczowy jest kanał tradycyjny, czyli sprzedaż w małych sklepach. Francuzi blisko półtora roku temu oddali dystrybucję alkoholi do Eurocashu. Od początku był to zaskakujący i dosyć kontrowersyjny krok, bo Eurocash słynie z wyciskania jak cytryny swoich partnerów biznesowych - komentuje sytuację jeden z ekspertów.
Do kwestii dystrybucji alkoholi przez partnerów odniósł się w raporcie także zarząd. Wskazał, że podpisane pod koniec 2016 roku umowy nie przyniosły oczekiwanych wyników sprzedażowych. MBWS jest w trakcie kontroli, czy zapisy umowne są przestrzegane.
Ekspert wskazuje też na drugi aspekt, czyli - według niego - brak mocnych marek. MBWS ma Krupnik i lekko podupadłego Sobieskiego. Do tego dochodzi ogólna zmiana w zachowaniu konsumentów, którzy coraz częściej zastępują "czystą" wódkami smakowymi.
Do grupy Marie Brizard Wine & Spirits należy m.in. Fabryka Wódek "Polmos Łańcut". W Polsce Francuzi są obecni od 1990 roku. Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek MBWS na świecie są: szkocka whisky William Beel, wódki Sobieski i Krupnik, wina owocowe Fruits and Wine, likiery Marie Brizard i Cognac Gautier.