Marża rafineryjna Grupy Lotos, czyli zysk jaki firma osiąga na sprzedaży paliw, wyniosła we wrześniu 7,08 dolarów za baryłkę wobec 8,51 dolarów w sierpniu i 7,86 dolarów we wrześniu 2014 r. Marża spadła więc o 1,43 dolara w ciągu miesiąca. Dla porównania, w celu podwyższenia marży o dwa dolary za baryłkę Lotos wyda w najbliższych trzech latach 1,3 mld zł.
W trzecim kwartale modelowa marża rafineryjna Lotosu była na poziomie 7,41 dolarów za baryłkę w porównaniu z 6,97 dolarów w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Do kalkulacji marży w największym stopniu wlicza się diesel (49,57 proc.), benzyna (14,14 proc.) i ciężki olej opałowy (18,11 proc.).
"Marżę pomniejszamy o szacowany koszt zużycia gazu ziemnego (łącznie z kosztami przesyłu) w wysokości około 3 dolary na jedną przerobioną baryłkę ropy" - podano także.
Lotos Asfalt w lipcu podpisał z Kinetics Technology kontraktna budowę głównych instalacji programu o wartości 1,26 mld zł. Grupa Lotos liczy, że dzięki wykorzystaniu synergii z istniejącymi instalacjami, inwestycja wpłynie na szacowany wzrost marży rafineryjnej koncernu o około 2 dolary na baryłce. Dzięki nowym instalacjom produkcyjnym rafineria w Gdańsku wygeneruje rocznie do 900 tys. ton dodatkowych paliw, a ponadto 350 tys. ton koksu.
Notowania tygodniowe akcji Lotosu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1443097965&de=1443712200&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=LTS&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Grupa Lotos jest koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Skonsolidowane przychody spółki wyniosły 28,5 mld zł w 2014 r.
Zobacz również: * *Ropa po 20 dolarów? Prognozy biją kolejne rekordy