"Sukces COP24 wymaga powszechnego udziału wszystkich stron, nie tylko Unii Europejskiej (która sama nie zapobiegnie zmianom klimatu, odpowiadając tylko za ok. 10% globalnych emisji). Oczekuje się, że strony negocjujące wykażą się dojrzałym podejściem do polityki klimatycznej" - czytamy w stanowisku.
Resort podkreśla też, że Polska jest przeciwna podwyższaniu przyjętych przez Unię celów redukcji emisji CO2.
"Należy zaznaczyć, że spowodowałoby to dalszy wzrost cen energii elektrycznej, a co za tym idzie, mogłoby doprowadzić do wzrostu ubóstwa energetycznego, ucieczki przemysłu, w tym energochłonnego, poza Polskę i UE, a także wzrostu bezrobocia" - czytamy dalej.
Zdaniem ME, projekt długoterminowej strategii UE powinien uwzględniać wpływ polityki klimatycznej na państwa i regiony najbardziej uzależnione od węgla. Walka ze zmianami klimatu powinna mieć charakter "globalnego i solidarnego wysiłku", który ma na uwadze zachowanie konkurencyjności gospodarek krajowych, suwerenności co do miksu energetycznego i neutralności technologicznej, wskazano także.
Resort postuluje, by na kolejnej konferencji stron (COP25) dokonać pogłębionej analizy podjętych przez ostatnie 25 lat decyzji w sprawie ochrony środowiska.
"Realizacja celów polityki klimatycznej musi być oparta o bilans zysków i strat oraz wykorzystywanie innowacyjnych technologii, w tym pozwalających na wykorzystanie paliw kopalnych w sposób bardziej efektywny i przyjazny środowiskowo (m.in. rozwój kogeneracji i czystych technologii węglowych)" - czytamy też w stanowisku.
ME wskazuje też, że środki zapobiegające zmianom klimatu powinny być efektywne i zapewniać powszechne korzyści za możliwie najniższą cenę, co oznacza wykorzystanie wszystkich dostępnych technologii, w tym energetyki jądrowej. Resort zwraca też uwagę na konieczność zwiększenia zagospodarowania i pochłaniania dwutlenku węgla.
Ministerstwo opowiada się również za uznaniem gazu ziemnego za niskoemisyjne źródło energii służące celom zrównoważonego rozwoju. W stanowisku podkreślono też m.in. rolę rozwoju elektromobilności.