Zarząd Mercator Medical zatwierdził strategię rozwoju i wzrostu spółki w latach 2016-2018. Zakłada ona budowę fabryki jednorazowych rękawic nitrylowych w Tajlandii o wydajności ok. 150 mln sztuk miesięcznie, budowę fabryki wyrobów medycznych z włókniny, ekspansję dystrybucyjną w wybranych krajach Europy Zachodniej i osiągnięcie pozycji jednego z trzech największych graczy na rynku rękawic medycznych na wszystkich rynkach dystrybucyjnych Grupy w Europie Środkowej i Wschodniej.
"Realizacja strategii ma na celu istotne zwiększenie skali działalności i zysków grupy Mercator Medical, ugruntowanie silnej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej, umocnienie pozycji w Europie Zachodniej i przez to wejście do grona średniej wielkości graczy w skali globalnej" - czytamy w komunikacie.
Projekt budowy fabryki jednorazowych rękawic nitrylowych w Tajlandii zakłada uruchomienie ogółem 8 nowych linii do produkcji rękawic, o łącznej wydajności ok. 150 mln sztuk rękawic miesięcznie (ok. 1,8 mld rocznie) wraz z infrastrukturą. W wyniku inwestycji moce produkcyjne Mercator Medical (Thailand) Ltd. wzrosną do ok. 3 mld sztuk rękawic rocznie
- Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na rękawice medyczne, głównie ze względu na narastający problem chorób zakaźnych oraz wzrost liczby wykonywanych procedur medycznych. Jednocześnie nasilają się reakcje alergiczne na naturalny lateks. Dlatego też, według naszych oczekiwań, globalny popyt na rękawice nitrylowe wzrośnie do 2020 roku o ponad 100 procent, do 160 mld sztuk, przy jednoczesnym utrzymaniu na porównywalnym do aktualnego poziomie rynku tradycyjnych rękawic lateksowych - powiedział prezes Mercator Medical Wiesław Żyznowski, cytowany w komunikacie.
Przewidywany koszt inwestycji szacowany jest na 107 mln zł. Spółka zakłada, że w ok. 65 procent projektu finansowane będzie kredytem bankowym udzielonym przez lokalny bank w dolarach i bahtach tajskich, a w pozostałej części ze środków własnych, w tym środków pozyskanych z planowanej oferty publicznej akcji.
Spółka zakłada, że stopa zwrotu z inwestycji (IRR) wyniesie ok. 17,6 procent, wartość NPV ok. 76,8 mln zł i przyjmuje, że inwestycja zwróci się w ciągu 7 lat.
Mercator Medical oczekuje, że rozpoczęcie budowy nastąpi w trzecim kwartale 2016 roku, a jej zakończenie i rozpoczęcie produkcji - po ok. 18 miesiącach od jej rozpoczęcia.
Fabryka w Polsce
W ramach strategii spółka chce także zbudować fabrykę wyrobów medycznych z włókniny w Polsce, na należącej do grupy nieruchomości w województwie kujawsko-pomorskim, w bezpośredniej okolicy centrum logistycznego Mercator Medical w Brześciu Kujawskim.
- Całość produkcji z zakładu w Polsce będzie przeznaczona na potrzeby Mercator Medical Polska. Zależy nam, by uzupełnić ofertę produktów zewnętrznych producentów o wyroby własne i w ten sposób podnieść uzyskiwane marże. Będziemy jednocześnie w stanie szybciej i elastyczniej reagować na potrzeby rynku, również poprzez możliwość zaoferowania krótkoseryjnych zestawów na indywidualne zamówienie klientów - wskazał prezes.
Zakładany koszt inwestycji w wysokości ok. 3,8 mln zł finansowany będzie kredytem bankowym (ok. 80 procent) i ze środków własnych (ok. 20 procent). Spółka planuje zakończenie inwestycji i rozpoczęcie produkcji w drugim kwartale 2017 roku.
Ekspansja na rynkach Europy Zachodniej
Kolejnym celem strategii jest ekspansja dystrybucyjna w wybranych krajach Europy Zachodniej. Spółka zakłada, że do końca 2017 roku uruchomi zorganizowaną sprzedaż rękawic pod własnymi markami w wybranych krajach Europy Zachodniej, a do końca 2018 r. uruchomi własną dystrybucję w co najmniej jednym z tych krajów.
- Założenie własnej spółki jest najczęściej jedynym sposobem na ugruntowanie pozycji na danym rynku. Nasze kalkulacje pokazują, że całość miesięcznych kosztów związanych z funkcjonowaniem takiego podmiotu naprawdę nie jest znacząca. Tymczasem dysponujemy już gotową, szeroką ofertą produktową na rynki zachodnie. Posiadamy też wszelkie niezbędne certyfikaty i doświadczenie zdobyte na rynkach, na których jesteśmy już bezpośrednio obecni - powiedział Żyznowski.
Mercator Medical chce w ramach strategii osiągnąć pozycję jednego z trzech największych graczy na rynku rękawic medycznych na wszystkich rynkach dystrybucyjnych Grupy w Europie Środkowej i Wschodniej.
Aktualnie spółka jest liderem na rynku polskim oraz jednym z trzech największych graczy w Rumunii, na Ukrainie i na Węgrzech, planuje natomiast ugruntowanie tych pozycji oraz osiągnięcie pozycji jednego z trzech głównych graczy również na rynku rosyjskim, czeskim i słowackim. - Największym wyzwaniem jest rynek rosyjski, gdzie Grupa emitenta w ciągu roku od uruchomienia w 2015 roku sprzedaży poprzez spółkę zależną osiągnęła ok. 4 proc. udziału w rynku i plasuje się na 6-7 miejscu wśród największych graczy na rynku - napisano w materiale.
Mercator Medical to producent rękawic medycznych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Działa na rynku Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji. Akcje spółki są notowane na GPW od stycznia 2014 roku.