Ministerstwo Finansów opracowało projekt ustawy w sprawie tzw. pakietu przewozowego, która ma dodatkowo, obok pakietu paliwowego, pomóc ograniczyć szarą strefę w branży paliwowej. Resort chce, by nowe prawo zaczęło obowiązywać o 1 stycznia, poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński.
"Zakończyliśmy prace nad ustawą o rejestracji i monitorowaniu przewozu drogowego na terenie Rzeczypospolitej. Nazywamy ją umownie pakietem przewozowym. Ten pakiet będzie tworzony łącznie z przepisami wykonawczymi" - powiedział Jasiński podczas konferencji prasowej.
Nowe przepisy mają dotyczyć monitorowania przemieszczania paliw, ale i innych towarów, których katalog będzie częścią ustawy.
Na podstawie ustawy ma powstać system monitorowania przewozu towarów, który obejmować będzie rejestr przewożonych towarów na Platformie Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) oraz system łączności ruchomej. Rejestracji będą dokonywać przewoźnicy, np. z urządzeń mobilnych.
Założenia ustawy przewidują działania kontrolne, a także sankcje dla kierowców naruszających jej przepisy, w tym sankcje za naruszenie obowiązków w wysokości 46% wartości netto przewożonych towarów.
"Chcielibyśmy, by [pakiet przewozowy] obowiązywał od 1 stycznia" - powiedział wiceminister.
Zaznaczył jednak, że z względu m.in. na plany wprowadzenia elementu monitorowania przemieszczania przez system GPS, niektóre przepisy ustawy mogłyby wejść w życie z opóźnieniem.
Tzw. pakiet paliwowy obowiązuje od 1 sierpnia br. Na podstawie dotychczas dostępnych danych - m.in. dotyczących wpływów z akcyzy - Ministerstwo Finansów szacuje, że przepisy wpłynęły na znaczne zwiększenie legalnego obrotu paliwami w kraju.
"Precyzyjne informacje dotyczące wpływów z trzech kategorii - VAT, akcyza, opłata paliwowa - będę mógł przedstawić do końca miesiąca" - zapowiedział Jasiński.