"Nowy mechanizm gromadzenia oraz dysponowania środkami sprawi, że zdecydowanie zwiększy się kwota, która z budżetu zostanie przekazana na lokalne inwestycje drogowe. Wiele w tej kwestii będzie zależało również od możliwości samorządów. Z tego względu szacujemy, że w 2019 roku dofinansowania sięgną co najmniej ok. 3,5 mld zł. Natomiast FDS będzie gotowy na wsparcie samorządów sięgające nawet 5,6 mld zł" - powiedział Skiba, cytowany w komunikacie.
Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych jest obecnie dyskutowany przez Stały Komitet Rady Ministrów i prawdopodobnie jeszcze we wrześniu zajmie się nim rząd.
"Zgodnie z projektem, FDS zostanie utworzony w BGK. Oprócz budowy dróg lokalnych wspierał będzie także inwestycje związane z ich remontami oraz przebudowami. Przychody FDS będą pochodzić m.in. z: obligacji Skarbu Państwa, wpłaty z budżetu państwa, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Lasów Państwowych" - czytamy także.
W "Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych", który prowadzony był w latach 2009-2015 wsparcie rządu możliwe było po zagwarantowaniu przez gminę wkładu własnego na poziomie od 50% Do 70%. W tym czasie na budowę dróg lokalnych rząd przeznaczył niespełna 5,3 mld zł, podano także.
Na początku września w wykazie prac legislacyjnych i programowych opublikowanych na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podano, że projektowana ustawa przewiduje przy tym możliwość emisji skarbowych papierów wartościowych na rzecz FDS, a także dopuszcza możliwość dokonywania dobrowolnych wpłat na rzecz FDS, np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa. Podano także, że ze środków przekazanych przez ministra obrony narodowej będą w pierwszej kolejności realizowane inwestycje na drogach istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych, a wysokość dofinansowania ze środków FDS będzie uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności zastosowanie będzie miała zasadą, zgodnie z którą im niższy dochód własny danej jednostki samorządu terytorialnego tym większa wartość dofinansowania. Według Kancelarii, co do zasady, za wyjątkiem dofinansowania dróg o znaczeniu obronnym, przyznawanie dofinansowania ze środków FDS będzie następowało na
zasadach konkursowych, za które odpowiedzialni będą wojewodowie oceniający wnioski o dofinansowanie.