Prognoza Komisji Europejskiej (KE), według której deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) wyniesie 3,4% PKB w 2017 r. nie uwzględnia podejmowanych przez rząd działań ukierunkowanych na wzmocnienie strony dochodowej, podało Ministerstwo Finansów w komentarzu do prognoz.
"Najnowsza prognoza KE wskazuje na ryzyko przekroczenia wartości referencyjnej w 2017 r., (3,4% PKB) co wynika ze stosowanego przez KE w prognozie zimowej podejścia braku zmian w polityce rządu (ang. no-policy-change scenario). KE uwzględniła w prognozie na 2017 r. przyrost wydatków związanych z całoroczną realizacją programu 500+, brak wpływów z dywidendy cyfrowej oraz obniżkę stawek VAT, przy jednoczesnym braku działań wzmacniających stronę dochodową i priorytetyzacji innych wydatków" - czytamy w komunikacie.
Resort zapowiedział, że szczegółowe informacje nt. polityki budżetowej w latach 2017-2019, w tym aktualne prognozy deficytu i długu publicznego, a także działania po stronie dochodowej i wydatkowej oraz ich przewidywane skutki dla finansów publicznych, zostaną przedstawione w najbliższej aktualizacji Programu konwergencji w kwietniu br.
"Prognoza KE nie uwzględnia podejmowanych przez rząd działań ukierunkowanych na wzmocnienie strony dochodowej poprzez znaczącą odbudowę strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego. Działania te obejmują:
- wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (General Anti-Avoidance Rule - GAAR);
- obniżenie limitu na transakcje gotówkowe pomiędzy firmami, z 15 000 euro na 15 000 zł;
- reformę administracji podatkowej i celnej - połączenie obu służb umożliwi ich lepszą współpracę;
- wprowadzenie narzędzi informatycznych do wykrywania i zwalczania wyłudzeń podatku VAT" - czytamy dalej.
Przedstawiana przez KE zimowa prognoza wydatków na 2017 r. nie uwzględniła stosowania stabilizującej reguły wydatkowej, od 2015 r. wykorzystywanej w Polsce w sposób wiążący w procesie budżetowym, podkreślił też resort. Reguła ta prawnie determinuje poziom wydatków podmiotów objętych jej zakresem, bezpośrednio określając rozmiar konsolidacji po stronie wydatkowej w przypadku istotnego zmniejszenia wpływów podatkowych lub z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.
"Należy podkreślić, że prowadzona przez rząd w 2016 r. i w kolejnych latach polityka budżetowa będzie w dalszym ciągu zorientowana na utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu inkluzywnego wzrostu gospodarczego w ramach ograniczeń wynikających z prawa krajowego i unijnego, w szczególności stabilizującej reguły wydatkowej oraz respektowania 3% PKB dla deficytu budżetowego. Takie podejście do polityki budżetowej Minister Finansów jednoznacznie zadeklarował zarówno w liście do MFW (w związku z niedawnym przeglądem wypełniania przez Polskę kryteriów kwalifikujących do dostępu do Elastycznej Linii Kredytowej (ang. Flexible Credit Line, FCL), jak i KE" - napisano także w materiale.
Resort zwrócił tez uwagę, że pomimo stosunkowo ostrożnych prognoz makroekonomicznych KE zakłada utrzymanie deficytu sektora finansów publicznych w 2016 r. poniżej 3%. Prognoza KE zakłada, że w 2016 r. ukształtuje się on na poziomie 2,8% PKB, identycznie jak założono w ustawie budżetowej na rok 2016.