Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) tzw. pakiet drogowy, którego celem jest optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych w Polsce, zakłada m.in. 29 mld zł oszczędności dzięki proponowanym zmianom w przetargach i innym optymalizacjom kosztowym, pozyskanie dodatkowych środków na finansowanie budowy dróg dzięki podwyższeniu opłaty paliwowej i zwiększeniu wpływów z opłaty elektronicznej viaTOLL oraz przeniesienie części kosztów - w zakresie urządzeń ochrony środowiska - na fundusze ochrony środowiska, poinformował wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
Pakiet jest odpowiedzią na zakładane wydatki w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na poziomie blisko 200 mld zł wobec limitu finansowego 107 mld zł.
Według resortu efektami pakietu będą:
- przewidywane oszczędności w realizacji zadań inwestycyjnych w wyniku rozstrzygnięcia postępowań przetargowych oraz wprowadzonych zmian - ok. 20% (29 mld zł)
- przewidywane dodatkowe finansowanie obiektów środowiskowych - ok. 10% (15 mld zł)
- zwiększenie wpływów z opłaty elektronicznej - od 2 do 5 mld zł w ciągu 10 lat
- zwiększenie wpływów z opłaty paliwowej - od 20 do 40 mld zł w ciągu 10 lat
- pozyskanie dodatkowego finansowania ze źródeł prywatnych i tzw. Planu Junckera.
Szmit podkreślił, że głównym celem resortu jest realizacja programu drogowego w całości, a nawet dodanie do niego dalszych inwestycji.
Według niego, oszczędności można poszukiwać w różnych obszarach, m.in. poprzez opracowanie katalogu typowych (tańszych) rozwiązań obiektów inżynierskich np. mostów i wiaduktów, zmniejszenie minimalnej szerokości pasa dzielącego dróg 2-jezdniowych czy bilansowanie robót ziemnych. Oszczędności może dać też "znalezienie kompromisu między celem, jakim jest tworzenie rusztu komunikacyjnego państwa, a wymaganiami środowiskowymi i ich kosztami".
Dodatkowe wpływy na budowę dróg pochodzić mogą również, według Szmita, z rozszerzenia systemu viaTOLL i podwyższenia opłaty paliwowej.
"Zgodnie z przyjętym wcześniej planem, sieć dróg w viaTOLL będzie poszerzana. Jeszcze w tym roku planujemy przynajmniej jedno poszerzenie - 1 października - które obejmie ok. 150 km dróg. Z tego poszerzenia dodatkowe wpływy to będzie ok. 1 mld zł przy kosztach 50 mln zł. To więc kolejne możliwe źródło finansowania programu" - wyjaśnił Szmit.
"Zastanawiamy się nad konsekwencjami wprowadzenia podwyżek opłaty paliwowej, to może być bardzo poważne źródło dla budżetu KFD [Krajowego Funduszu Drogowego]" - dodał.
Ze słów wiceministra wynika także, że resort ma już przygotowany projekt nowelizacji prawa, które umożliwi samorządom i inwestorom prywatnym udział w budowie dróg krajowych.