Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skierował do realizacji śląskie odcinki drogi ekspresowej S1: Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, Kosztowy - Bielsko-Biała i tzw. obejście Węgierskiej Górki, poinformował resort. Ok. 56-kilometrów drogi ekspresowej S1 zostanie zrealizowanych do 2022 roku.
Odcinek Podwarpie - Dąbrowa Górnicza będzie miał długość: 7,8 km i będzie realizowany systemem tradycyjnym w latach 2019-2021.
"Głównym celem inwestycji jest przebudowa drogi krajowej do parametrów drogi ekspresowej. S1 Pyrzowice - Dąbrowa Górnicza - Tychy - Bielsko Biała - Cieszyn będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ - południe) i A4 (wschód - zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z przejściem granicznym z Czechami w Cieszynie oraz z przejściem granicznym w Zwardoniu - Mycie ze Słowacją poprzez drogę ekspresową S69/S1" - czytamy w komunikacie.
Odcinek S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Mysłowicach będzie miał 39,7 km długości i powstanie w systemie Projektuj i Buduj. Zaplanowano go na lata realizacji 2019-2022.
"Odcinek ten jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI. Stanowi kontynuację S1 na odc. węzeł Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej po nowym śladzie i dalej do granicy z Republiką Czeską w Cieszynie oraz połączenie ze Słowacją" - czytamy dalej.
Natomiast S1 Bielsko-Biała - Żywiec - granica państwa na odcinku Przybędza - Milówka to tzw. Obejście Węgierskiej Górki (dawna S69) od długości 8,5 km. Lata realizacji odcinka to 2018-2020.
"Ten odcinek drogi ekspresowej S1 przebiegać będzie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki: Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare. Zadanie to jest ostatnim etapem budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń (granica państwa). I etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap II obejmuje budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (Północno-wschodnia obwodnica Bielska Białej - oddana do ruchu, odcinek Bielsko-Biała - Żywiec w trakcie realizacji). III etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka, która przejmie funkcje trasy tranzytowej w nawiązaniu do realizacji autostrady D3 po stronie słowackiej" - czytamy też w komunikacie.
"Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich" - podsumowano.