"Samorząd będzie mógł przeznaczyć rządową dotację na przygotowanie dokumentacji projektowej, czyli na:
- opracowanie dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych,
- opracowanie projektu budowlanego, w tym niezbędnej dokumentacji technicznej, oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej" - czytamy w komunikacie.
Przed samorządami postawiono kilka warunków, między innymi: dokumentacja, która powstała dzięki dofinansowaniu musi być gotowa do 31 grudnia 2022 roku; przygotowanie dokumentacji nie może być dofinansowane z funduszy unijnych, norweskich, szwajcarskich ani z budżetu państwa; budowa mostu zacznie się najpóźniej 3 lata po wydaniu pozwolenia na budowę lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, podano również.
"W programie znalazło się 21 priorytetowych, rekomendowanych przez rząd, inwestycji, które po analizach wytypowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju:
- 5 przepraw na Wiśle,
- 5 na Warcie,
- 2 na Bugu,
- 4 na Odrze,
- po 1 przeprawie na Narwi, Sanie, Noteci, Pilicy i rzece Elbląg" - czytamy dalej.
"Wskazane przez nas mosty są, zdaniem rządu, szczególnie ważne dla poprawy spójności sieci dróg samorządowych. Niemniej jednak decyzja o realizacji inwestycji zależy od samorządowców" - wyjaśnił wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, który w resorcie pilotuje program mostowy.
Program potrwa do 2025 roku. Na chwilę obecną na jego realizację Rząd RP przeznaczył około 2,3 mld zł.