"Formalna nazwa przedsięwzięcia Urzędu Morskiego w Gdyni to 'Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA'. Inwestycja będzie kosztować 156 mln zł . Środki unijne pokryją ponad 132 mln zł z całości kosztów inwestycji. [...] Inwestycja obejmie między innymi: budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle, przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle, przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy, przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2020 roku" - czytamy w komunikacie.
Natomiast inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia będzie kosztować prawie 222 mln zł. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów - blisko 117 mln zł. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu. Projekt zakłada między innymi: przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu, przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją, przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.
"Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych. Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Prace przygotowawcze już się zaczęły" - czytamy dalej.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118 mld zł (liczone po czerwcowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia. W województwie pomorskim dofinansowanie z programu dostało 119 inwestycji o łącznej wartości prawie 9,5 mld zł. Wysokość przyznanego dofinansowania UE około 5,5 mld zł, przypomina MIR.
Największą wartość mają inwestycje transportowe. Jest ich 17, a ich wartość to około 6,6 mld zł. Tylko w kwietniu i maju podpisano dwie umowy dotyczące inwestycji w transport publiczny. W kwietniu trójmiejska Szybka Kolej Miejska dostała 160 mln zł na zakup nowych pociągów. W maju Pomorska Kolej Metropolitalna dostała prawie 62 mln zł z UE na elektryfikację dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek - Gdańsk Firoga. Inne inwestycje transportowe dofinansowane z Unii Europejskiej to na przykład budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa - Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.
Na transport morski, czyli między innymi inwestycje, dla których podpisano dziś umowy, przeznaczono w programie ponad 3,7 mld zł. Z tej kwoty wykorzystano już prawie 2 mld zł na 7 inwestycji (realizowanych także w województwie zachodniopomorskim), wylicza resort.
Poza dzisiejszymi 2 umowami z sektora morskiego w Programie Infrastruktura i Środowisko, podpisane zostały też umowy dla następujących inwestycji:
- Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5 m
- Zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Navigation
- Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających
- Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni
- Budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania
i Ratownictwa, podano także w materiale.