Decyzja koncernów GE i Lufthansa o zbudowaniu w Polsce centrum serwisowania silników lotniczych kosztem 250 mln euro pokazuje, że inwestorzy stawia na nowoczesne technologie w Polsce oraz na rozwój naszych talentów, uważa wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.
"Ten projekt to jest w typie 'przeskoczenia' - chodzi o silnik, który jeszcze nie powstał, dlatego o wyborze tego miejsca zadecydowały elementy z wysoko wykfalifikowaną kadrą, z czego się niezmiernie cieszę. Lufthansa Technik i GE Aviation chcą ulokować swoją inwestycję właśnie w Polsce. Strategia coraz bardziej zaawansowanej technologii, która przekłada się na wyższe marże naszych firm - ta strategia rządu przynosi owoce" - powiedział Morawiecki podczas konferencji prasowej.
Resort rozwoju ogłosił dziś, że Xeos - spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik - zbuduje w Środzie Śląskiej (w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej) centrum serwisowania silników lotniczych kosztem 250 mln euro. Uruchomienia zakładu planowane jest na wrzesień 2018 r.
"Złoty trójkąt: administracja centralna i publiczna, biznes, firmy oraz samorządy - ten zloty trójkąt zaowocował projektem przyszłości, który stawia na nowoczesne technologie i stawia na rozwój naszych talentów - zatrudnienie będą tu miały osoby z bardzo wysokim wykształceniem" - skomentował wicepremier.
Główne przeznaczenie zakładu to serwisowanie silników typu Genx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9x. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników Genx-2B. Silniki GE9x, które będą trafiały do zakładu od 2021 r. będą najnowocześniejszymi silnikami na świecie w swojej klasie, podał resort.
Wstępne porozumienie w kwestii budowy nowoczesnego centrum napraw i serwisowania silników eksploatowanych przez flotę Lufthansy zostało podpisane w czerwcu 2015 r. Legnicka SSE zostało wybrana ze względu na dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry potencjalnych pracowników centrum serwisowego i preferowane warunki infrastrukturalne - m.in. rozbudowana siec drogowa, a także to, że kluczowe elementy silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów z Engineering Design Center (EDC) w Warszawie - wspólnego przedsięwzięcia GE i Instytutu Lotnictwa.