"Cel na ten rok osiągniemy z nadwyżką. Rada Ministrów założyła, że do końca 2017 r. podpiszemy umowy na 60,5 mld z dofinansowania unijnego z POIiŚ. Mamy końcówkę listopada, a już jesteśmy nad kreską" - powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik, cytowany w komunikacie.
Zakontraktowane w ramach POIiŚ 60,69 mld zł to kwota o ponad 2 mld zł wyższa niż cala alokacja środków UE 2014-2020 przyznana np. Słowacji (58,5 mld zł) i jednocześnie ponad ośmiokrotnie wyższa niż pula dostępna dla Szwecji (7,5 mld zł). Taki wynik oznacza, że 55,4% z dostępnych 109,4 mld zł (bez uwzględnienia tzw. rezerwy wykonania) pracuje już w gospodarce, podano również.
"Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo wdrażania programu oraz zaplanowane do podpisania jeszcze przed końcem roku umowy, na koniec grudnia powinniśmy mieć ponad 60% kontraktacji" - zapowiedział Słowik.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. 109,4 mld zł (116,3 mld zł z uwzględnieniem dodatkowych środków z tzw. rezerwy wykonania) przeznaczono na największe inwestycje w infrastrukturę i ochronę środowiska, np. najważniejsze drogi ekspresowe (m.in. S6, S7, S8), linie kolejowe (m.in. Warszawa - Lublin, łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki), energetykę (m.in. Gazociąg Lwówek - Odolanów) czy oczyszczalnię ścieków Czajka w Warszawie.