"Właśnie wczoraj zamknęliśmy rozliczenie największego programu - Programu Infrastruktura i Środowisko z perspektywy 2007-2013. To pierwszy raz, kiedy w tak krótkim czasie udało się program zamknąć i otrzymać pieniądze" - powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podczas konferencji prasowej.
"Program opiewał na 41% całej koperty finansowej dla Polski. Dzięki niemu udało się zrealizować około 3 300 inwestycji infrastrukturalnych na obszarze całego kraju" - dodał.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik wyjaśnił, że programy operacyjne, w ramach których dzielone są fundusze europejskie, rozliczane są etapami.
"W trakcie realizacji Komisja Europejska refunduje nam 95% wydatków. Pozostałe 5% wypłaca już po zamknięciu programu i sprawdzeniu, czy nie było jakichś nieprawidłowości" - stwierdził Słowik.
Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 był największym w historii UE programem operacyjnym polityki spójności. Ponad 28 mld euro z programu przeznaczono na 3,3 tys. inwestycji infrastrukturalnych, np. drogi, koleje, transport publiczny, ochronę środowiska, energetykę, zdrowie, kulturę i szkolnictwo wyższe, podał resort w komunikacie.
Dofinansowanie z POIiŚ 2007-2013 pozwoliło:
o wybudować 1 417 km autostrad i dróg ekspresowych (np. dzięki zrealizowanym inwestycjom można dotrzeć autostradą A1 z Łodzi do Gdańska; wybudowano autostradową obwodnicę Wrocławia A8, wybudowano drogę ekspresową S8 na odcinku węzeł Walichnowy - Łódź A1; powstały nowe drogi ekspresowe m.in. droga ekspresowa S17 odc. Kurów-Lublin-Piaski, droga ekspresowa S8 odc. węzeł Powązkowska-węzeł Marki, droga ekspresowa S3 Gorzów Wielkopolski-Nowa Sól);
o przebudować 8 najważniejszych lotnisk w Polsce (w Gdańsku, Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Krakowie oraz Warszawie);
o wybudować, zmodernizować i zrewitalizować blisko 1200 km linii kolejowych (skróceniu uległy czasy przejazdów pomiędzy Warszawą a Gdańskiem, Katowicami, Krakowem czy Wrocławiem. Przykładowo, czas podróży z Warszawy do Gdańska skrócił się z około 4 godzin 15 minut do poniżej 3 godzin, zaś z Warszawy do Wrocławia z ponad 5 godzin do 3 godzin 42 minut);
o kupić 440 sztuk taboru kolejowego (nowe lub zmodernizowane wagony oraz elektryczne zespoły trakcyjne oferują odpowiedni komfort podróży oraz są przystosowane do obsługi osób mających problemy z poruszaniem się);
o w 9 metropoliach - w warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej - wybudować i wyremontować 252 km linii tramwajowych, trolejbusowych oraz kupić i zmodernizować blisko 1000 sztuk taboru
(np. wagonów tramwajowych, metra);
o wybudować 2 575 km sieci gazociągów - najdłuższy z nich, relacji Szczecin - Gdańsk, ma 265 km długości;
o zbudować i rozbudować 15 centrów logistycznych oraz terminali kontenerowych;
o wybudować i wyremontować 15 tys. km sieci kanalizacyjnej, do której podłączonych zostało ponad 1,3 mln osób;
o wybudować i przebudować 275 oczyszczalni ścieków;
o wybudować ponad 360 km elektroenergetycznych sieci przesyłowych;
o poddać termomodernizacji 570 obiektów użyteczności publicznej (np. szkół, szpitali);
o wybudować i przebudować 630 km sieci ciepłowniczej w wielu miastach na terenie Polski;
o wyposażyć ponad 180 szpitali i przychodni w nowoczesny sprzęt medyczny;
o kupić 335 ambulansów ratowniczych;
o poddać 6 tys. obiektów i zbiorów poddanych konserwacji (np. Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa, która pozwoliła ocalić przed utratą unikatowe zbiory biblioteczne);
o wybudować 77 obiektów instytucji kultury (np. Centrum Nauki Kopernik, które okazało się turystyczny hitem Warszawy czy też powiększona i uatrakcyjniona siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach);
o wyremontować i doposażyć ponad 280 szpitalnych oddziałów ratunkowych, wskazano w materiale resortu.