Z roku na rok Polacy wydają o kilkaset milionów złotych więcej na napoje bezalkoholowe. Według danych ACNielsen Polska w 2008 r. wartość sprzedaży sięgnęła już 10,8 mld zł. To wzrost o 1,6 mld zł w porównaniu z 2007 r.
Udział firmy Coca-Cola w wielkości sprzedaży napojów bezalkoholowych wyniósł w 2008 roku 13,4 proc. Drugą pozycję zajmowała firma Danone Group (8,9 proc.). Maspex kontrolował 7,5 proc. rynku, PepsiCo - 5,7 proc., a giełdowy Hoop Kofola Polska - 5,1 proc. Kolejne miejsca zajęły Zbyszko (3,7 proc.), Nałęczów Zdrój (3,1 proc.), Hortex (3 proc.) i Nestlé (2,7 proc.). W 2008 roku udział w wielkości sprzedaży marek sieci handlowych na rynku detalicznym oszacowano na 22 proc.
Sektor napojów bezalkoholowych należy do najszybciej rozwijających się branż przemysłu spożywczego w Polsce. W 2008 r. produkcja wyniosła 5,5 mld litrów, w 2007 r. 5 mld litrów a w 2006 - 4,6 mld litrów. Głównymi przyczynami tak dynamicznego rozwoju jest dopływ do branży kapitału inwestorów strategicznych oraz skuteczność kampanii reklamowych - wynika z najnowszego ,,Raportu o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008 roku", opracowanego przez Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowego Instytutu Badawczego oraz SGGW na podstawie danych ACNielsen Polska, GUS oraz Canadean.
Aż jedną trzecią wartości sprzedaży detalicznej napojów bezalkoholowych stanowią napoje gazowane - 32,2 proc. W 2008 roku wody butelkowane stanowiły 21,2 proc. wartości sprzedaży, a soki i nektary - 18,7 proc. Polacy coraz chętniej piją również herbatę mrożoną oraz napoje energetyczne i izotoniczne. W poprzednim roku napoje te stanowiły odpowiednio 4,5 proc., 6,1 proc. i 1,1 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z 3,7 proc., 5,3 proc. i 0,9 proc. w 2007 r.
W ubiegłym roku pod względem wielkości sprzedaży w 2008 roku wody butelkowane stanowiły 38,6 proc., napoje gazowane 32,1 proc., napoje owocowe 14,2 proc. a soki i nektary 10,5 proc.
W sektorze napojów bezalkoholowych postępuje proces koncentracji produkcji. W 2008 r. wytwarzaniem napojów bezalkoholowych (bez soków) zajmowało się 110 przedsiębiorstw przemysłowych (czyli firm zatrudniających ponad 9 osób), a w 2001 r. było ich aż 230.
Jedną z przyczyn rozbieżności między wartością a wielkością sprzedaży poszczególnych firm są różnice w portfolio produktowym producentów. W ofercie firmy Coca-Cola, PepsiCo, dominują bowiem napoje gazowane, a Maspeksu, Horteksu i Agros Nova soki i nektary. Napoje te są znacznie droższe od produkowanych przez Nestlé i Danone Group wód butelkowanych.
Dlatego firmy Coca-Cola, Maspex, PepsiCo, Agros Nova czy Hortex mają większy udział w rynku pod względem wartości sprzedaży. Przewaga podaży tańszych produktów (wód, napojów owocowych) decyduje też o większym udziale w sprzedaży firm Hoop Polska i Zbyszko.
Zdaniem prof. Witolda Orłowskiego w kolejnych latach nie powinny wystąpić znaczące spadki sprzedaży napojów bezalkoholowych między innymi ze względu na niską jeszcze skalę ich spożycia w porównaniu do krajów zamożnych, co tworzy dla branży korzystne długookresowe perspektywy rozwoju.
Po pierwszym kwartale 2009 roku sytuacja w branży jest stabilna - niewielki spadek wielkości sprzedaży o 0,4% to głównie wynik późniejszego, kwietniowego terminu Świąt Wielkanocnych w tym roku, które są okresem wzmożonej sprzedaży. Pod względem wartości sprzedaży branża odnotowała 3,5% wzrostu.