Prawie 40% uczestników badania przynajmniej raz w życiu spotkało się z wypadkiem, który doprowadził do zniszczeń lub szkód w miejscu swojego zamieszkania. Najczęściej występującą sytuacją są zalania - 21% wskazań. Polacy przyznają, że źródłem szkód są również zjawiska pogodowe (10%), a także włamania (8%). Zdecydowanie rzadziej wynikają one z działań zwierząt domowych (8%) czy samych domowników (3%).
"Większość Polaków stara się dbać o bezpieczeństwo swojego domu. Blisko 87% ankietowanych wskazuje, że posiada przynajmniej jeden element, który ich zdaniem zabezpiecza nieruchomość. Dla 55% Polaków takim zabezpieczeniem jest ubezpieczenie mieszkania. Dodatkowo, blisko co trzeci posiada drzwi lub rolety antywłamaniowe, 27% stróżującego psa, a co piąty monitoring lub ochronę" - czytamy w raporcie.
Z badania wynika także, że co czwarty dorosły Polak przed 30. rokiem życia przyznaje, że nie dba o to czy miejsce, w którym mieszka jest w jakikolwiek sposób zabezpieczone.
"Cieszy nas rosnąca świadomość ubezpieczeniowa Polaków, choć wciąż widzimy pewne pole do rozwoju w tej kwestii. Co ósmy ankietowany przyznał, że nie dba o bezpieczeństwo swojego miejsca zamieszkania. Liczymy, że ten odsetek będzie się zmniejszał, biorąc pod uwagę, że współczesne ubezpieczenia nieruchomości to produkty dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta. W zależności od oczekiwań można zatem ubezpieczyć nie tylko dom, ale również garaż, ogród czy rzeczy ruchome, takie jak choćby rower pozostawiany na balkonie" - powiedziała Martyna Kucicka-Witek z Nationale-Nederlanden, cytowana w komunikacie.
Spośród 62% Polaków deklarujących, że ubezpiecza nieruchomość, w której mieszka, co trzecia osoba jest w wieku 18-29 lat. Dodatkowo, część badanych wskazała, że ubezpieczają także nieruchomości należące do członków rodziny.
"Atrakcyjna cena polisy skłoniłaby do jej zakupu 23% Polaków, natomiast szeroki zakres ochrony przekonałby 16% z nich. Najczęściej na cenę wskazują osoby młode (32%). Badani między 30. a 39. rokiem życia liczą się natomiast najbardziej z rekomendacją najbliższych (19%). Do zakupu mogłoby ich przekonać także losowe zdarzenie w bliskim otoczeniu (22%)" - czytamy także.
Badanie ,,Bezpieczny dom - jak chronimy swoje M" zostało zrealizowane na zlecenie Nationale-Nederlanden przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 5-6 października 2018 roku. W ramach badania ilościowego przeprowadzono wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (n=1100).