Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) podpisało z przedstawicielami 24 samorządów porozumienia, na mocy których na ulice polskich miast może trafić nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji już w 2020 roku, podało NCBR.
"Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty" - powiedział wicepremier Jarosław Gowin, cytowany w komunikacie.
Ogłoszony przez wicepremiera Gowina w styczniu tego roku program NCBR to jeden z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- i niskoemisyjnych. W ramach programu Bezemisyjny transport publiczny NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Program NCBR przewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów, podano również.
"Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją" - dodał dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.
Zgodnie z założeniami programu, w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Zapewniając bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wprowadzenia autobusów do użytku, samorządy będą miały pewność, że - wraz z rozwojem technologii - w pojazdach będzie można instalować nowe moduły i elementy, zgodnie z zapotrzebowaniem, podano także.
"Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny - bezemisyjny i cichy - transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie" - czytamy dalej.
Agencja wykonawcza MNiSW wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowała konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz
z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku, podsumowano.