Mimo spadającej sprzedaży, grupa Netia podwoiła zyski sprzed roku. Zarobiła już 30 mln zł, z czego ponad połowa to zwrot podatku za lata 2013-2015. Problemem, z którym musi zmierzyć się firma, jest odpływ klientów. Szczególnie w segmencie internetu.
Netia tylko w trzecim kwartale tego roku wykazała 16,83 mln zł zysku netto wobec 8,28 mln zł przed rokiem. Jest 2-krotnie wyższy, choć przychody ze sprzedaży w tym samym czasie zmniejszyły się z 400 do 372 mln zł.
Analogicznie wyglądają wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku. Spadek sprzedaży o 19 mln zł do 1,15 mld zł nie wpłynął negatywnie na "czysty" zysk operatora, który wzrósł rok do roku z 16 do 30 mln zł.
Skąd takie różnice w przychodach i zyskach? Wynik netto Netii w tym roku jest wyższy niż wynik brutto (przed opodatkowaniem), który jest sporo niższy niż przed rokiem. Wynika to z pewnych księgowych zapisów, a dokładniej tzw. podatku odroczonego. Tak więc wyjątkowo, zamiast obniżenia wyniku z tytułu podatku, mamy tu do czynienia z jego podwyższeniem. Na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy mowa aż o 18 mln zł. Z tego 14,5 mln zł to zwrot podatku za lata 2013-2015. Wynika on z wykorzystania przez spółkę ulgi na nabycie nowych technologii.
Jak od strony już nie księgowej, a operacyjnej wyglądał dotychczas ten rok dla Netii? Nienajlepiej. Spada liczba usług, z których korzystają klienci spółki. Zarówno indywidualni jak i ci biznesowi. W pierwszym segmencie przychody spadły w tym roku o 63 mln zł, czyli 10 proc., a w biznesie o 22 mln zł (4 proc.).
Na dzień 30 września 2016 roku liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w Netii wzrosła do 176,7 tys. - o 12 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem (+18,5 tys.) i o 3 proc. względem wyniku z końca czerwca.
Problemem jest internet, z którego korzysta około 714 tys. klientów. To jednak o 7 proc. mniejsza liczba niż rok wcześniej i o 2 proc. mniej niż w czerwcu. W skali kwartału oznacza to spadek usług o 13,6 tys.
Zdecydowanie mniej usług Netia świadczy w zakresie telefonii mobilnej, bo niecałe 88 tys. To jednak najszybciej rozwijający się segment w grupie, która w ciągu roku zwiększyła bazę klientów aż o 73 proc. W ciągu kwartału przyrost ten wyniósł 6 proc. Warto przy tym zauważyć, że w ubiegłym roku Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych.
Netia to operator telekomunikacyjny, dostawca usług telewizyjnych, internetu stacjonarnego oraz mobilnego, telefonii stacjonarnej, a także telefonii komórkowej. Jest właścicielem 100 proc. udziałów m.in. w spółkach: Internetia, Dialog i TK Telekom, których wyniki są uwzględnione w sprawozdaniu finansowym Netii.