Neuca zapowiada kolejne inwestycje w start-upy medyczne w tym roku i może na ten cel wydać "znaczącą kwotę". Celem jest wzrost konkurencyjności i jakości oferty dla niezależnych aptek poprzez wprowadzanie innowacji - poinformował wiceprezes ds. rozwoju Tomasz Józefacki.
Neuca powołała zespół Neukubator, który jest odpowiedzialny za poszukiwanie firm, które zapewnią grupie synergię z połączenia. Neuca chce rozwijać biznesy zorientowane na pacjenta.
- W tych podmiotach będziemy obejmować większościowe udziały, ale biznesowo pozostaną one autonomiczne. Na razie nie mamy ustalonego konkretnego budżetu, który chcemy przeznaczyć na tego rodzaju inwestycje. Angażujemy się w momencie, gdy widzimy atrakcyjny projekt i ciekawy z punktu widzenia synergii z innymi obszarami działalności Grupy Neuca. Nie ma górnej granicy inwestycji, jeżeli ma ona sens biznesowy. To są projekty, które pozwalają realizować naszą misję, czyli wspieranie i rozwój niezależnych aptek - powiedział Józefacki dziennikarzom.
Dodał, że celem Neuki jest rozwój tych przedsięwzięć wspólnie z założycielami/właścicielami i długoterminowe budowanie wartości całej Grupy. Podkreślił, że oczekuje, iż projekty te będą pozytywnie wpływać na wynik netto.
- W tym momencie trudno powiedzieć, kiedy to się stanie, ale cel jest taki, aby kontrybucja była pozytywne na poziomie netto. Obszar badań klinicznych i przychodnie, które rozwijamy to już są projekty rentowne - podkreślił.
Józefacki poinformował, że Neukę interesuje rozwój biznesu w obszarze telemedycyny, e-commerce oraz IT, ale również nowe narzędzia lub rozwiązania w bardziej tradycyjnych obszarach działalności. Spółka na razie skupi się na wyszukiwaniu i selekcji krajowych młodych firm z szeroko rozumianej branży ochrony zdrowia.
Neuca dotychczas zainwestowała kilka milionów złotych w 3 medyczne start-upy: Diabdis - urządzenie i aplikację monitorująca poziom cukrzycy u diabetyków, Mediportę - spółką dostarczającą oprogramowanie w modelu SaaS dla przychodni oraz Ortopedio.pl, internetowego dystrybutora sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego. W segmencie logistycznym Neuca wdrożyła w ub. roku system mobilny, zapewniający wiele korzyści niezależnym aptekom m.in. szybkie księgowanie wpłat, śledzenie każdej przesyłki, elektroniczne potwierdzenia dostawy.
Do grupy Neuca należą 3 komplementarne firmy z rynku badań klinicznych: Clinport, Medica Pro Familia oraz Bioscience. W ub. roku 8 ośrodków badań klinicznych należących do grupy Neuca przeprowadziło 100 badań klinicznych.
Wiceprezes powiedział, że na jesieni spółka rozpocznie testy platformy e-commerce, wspierającą niezależne apteki, a start tej platformy przewidziany jest na I kw. 2017 roku.
Józefacki podkreślił, że projekt rozwoju w oparciu o start-upy jest równolegle prowadzony do procesu przejęć kolejnych przychodni lekarskich. Neuca przeznaczy na ten cel kwotę ok. 30 mln zł w tym roku.
Grupa Neuca jest liderem rynku hurtowej sprzedaży leków. Łączny udział spółek z grupy Neuca w krajowym rynku hurtu aptecznego na koniec 2015 r. wyniósł 29 proc.