Newag i Skinest Ukraina podpisały umowę ramową dotyczącą współpracy przy modernizacji lokomotyw spalinowych, podała spółka. Na Ukrainę już w przyszłym roku może trafić kilkanaście zmodernizowanych spalinowozów. Potrzeby sięgają 150-200 lokomotyw.
"Newag w ramach swojej aktywności na rynkach zagranicznych, wspólnie z Skinest Ukraina i zakładem naprawy taboru kolejowego Daugavpils (Łotwa) kontynuuje działania mające na celu dokonanie modernizacji ukraińskich lokomotyw spalinowych typu M62. Spółka Newag S.A. specjalnie pod ten projekt i potrzeby zamawiającego, przygotowała zupełnie nową lokomotywę. Pojazdy zaprojektowane przez Biuro Konstrukcyjne spółki wyposażone będą w nowoczesne rozwiązania techniczne oparte o doświadczenie zdobyte przy dotychczas zrealizowanych projektach. Rozwiązania te przyczynią się do zwiększenia niezawodności lokomotyw oraz zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin" - czytamy w komunikacie.
"Prace konstrukcyjno-technologiczne są już praktycznie ukończone. Na Ukrainę już w przyszłym roku może trafić kilkanaście zmodernizowanych spalinowozów" - dodał prezes Zbigniew Konieczek.
Projekt ma być finansowany przy pomocy polskich funduszy wspierających eksport i z udziałem banków komercyjnych.
Niezmodernizowane, psujące się spalinowozy są dla Ukraińców dużym problemem. Prawie 80% towarów na Ukrainie przewozi się koleją, zużycie taboru wynosi aż 80%. Jak oceniają eksperci potrzeby rynku ukraińskiego szacowane są obecnie na 150-200 lokomotyw, podano również.
W nowych pojazdach zastosowane zostanie całkowicie nowe, modułowe nadwozie. Zwiększona zostanie moc lokomotywy poprzez zastosowanie nowoczesnego zespołu prądotwórczego (silnik - prądnica), a nowoczesny układ sterowania oraz diagnostyki zapewni optymalne warunki pracy poszczególnych zespołów tych pojazdów. Rozwiązania funkcjonalne w kabinach - ergonomiczne pulpity, wyposażenie socjalne itp. zapewnią wysoki komfort pracy dla maszynistów. Lokomotywę podobnie jak inne pojazdy Newagu cechować będzie wysoki poziom wzornictwa, podkreślono.
Newag posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych. Od dwóch lat utrzymuje pozycję lidera w tym segmencie. Spółka dysponuje także technologią modernizacji lokomotyw szerokotorowych wykonywaną dotąd dla PKP LHS i Kolprem, przypomniano.
Firma Skinest Ukraina, która będzie współpracować z Newagiem, jest częścią międzynarodowego koncernu Skinest Rail oferującego kompleksowe kolejowe rozwiązania na rynku. Posiada doświadczenie w dziedzinie trakcji taboru kolejowego i spedycji.