Wpływ na wzrost rynku widać także, jeśli spojrzy się na te niedziele, w których sklepy mogły być otwarte normalnie. Tygodnie z niedzielami niehandlowymi wygenerowały w analizowanym okresie sprzedaż o 1 proc wyższą niż w analogicznym przedziale czasu w roku ubiegłym. Z kolei pełne tygodnie handlowe zanotowały 7-o proc. wzrost. Zjawisko to jest widoczne we wszystkich segmentach rynku elektroniki użytkowej, podano również.
Rynek elektroniki konsumenckiej obejmuje produkty z kategorii RTV, AGD, IT i Telecom.
- Przyczyną spowolnienia wzrostów na polskim rynku elektroniki konsumenckiej jest zmniejszenie dynamiki sprzedaży we wszystkich rodzajach sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. O ile e-sklepy wyraźnie zyskują w tygodniach z niedzielami niehandlowymi, to w pełnych tygodniach lepiej niż na początku roku radzą sobie sklepy tradycyjne - powiedział analityk GfK w zakresie rynku elektroniki konsumenckiej Maciej Piekarski.
Sklepy internetowe należące do sieci handlowych są największymi beneficjentami zmian w prawie. Przed wejściem nowych regulacji ich sprzedaż rok do roku zwiększyła się o 15%. W okresie od marca do lipca br. dynamika wzrosła do niemal 20%. W tygodniach obejmujących niedziele niehandlowe sklepy te zwiększyły obroty o 25% wobec 15% w pozostałych tygodniach. Oznacza to, iż duże sieci handlujące elektroniką konsumencką dobrze przygotowały się do zmian, koncentrując się na sprzedaży w internecie, podano także.
Segmentem, który najbardziej odczuł skutki wprowadzenia ograniczeń handlu w niedziele, jest duże AGD. Do końca lutego br. widoczny był ponad 10-proc. wzrost obrotów liczony rok do roku. Po wprowadzeniu nowych regulacji rynek rośnie o połowę wolniej. Sprzedaż w pełnych tygodniach utrzymała 10-proc. wzrost, jednak w pozostałych tygodniach wzrosty obrotów wyniosły 4%.
"Przyczyną tego zjawiska jest fakt, że konsumenci kupujący pralki i lodówki zazwyczaj przed zakupem oglądają je w sklepach stacjonarnych. Nie było zatem możliwości przerzucenia sprzedaży w wolne niedziele kanału online" - dodał Piekarski.
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl