Warszawa, 10.03.2016 (ISBnews) - Branża piwowarska zanotowała w ub.r. wzrost sprzedaży wartościowo o 0,8% r/r i ilościowo o 1,4% r/r, wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen.
Największy wzrost sprzedaży odnotował segment piwnych specjalności, do którego należą piwa smakowe, pszeniczne, niepasteryzowane oraz niskoalkoholowe radlery - wartościowo o 15,3% r/r, wolumenowo - o 15,6% r/r.
Segment lagerów wzrósł wolumenowo o 0,1%, wartościowo spadł o 0,8%. Segment piw mocnych odnotował spadek wolumenu sprzedaży o 3,5% i wartości sprzedaży o 5,4%.
Liderem wśród kanałów sprzedaży piwa pozostają małe sklepy detaliczne, które odpowiadają za 63,4% sprzedaży butelek.
"Kategoria piwa w Polsce nieodłącznie powiązania jest z handlem małoformatowym. Dla piwa małe sklepy są niezmiennie najważniejszym kanałem sprzedaży. Jednocześnie z perspektywy obrotów tych sklepów, piwo pozostaje kluczową kategorią" - powiedział dyrektor w Dziale Obsługi Klienta Nielsen Marcin Cyganiak podczas spotkania prasowego.
Zdaniem analityków Nielsena, w ciągu minionych dwunastu miesięcy statystyczny polski piwosz nieco częściej niż w 2014 r. sięgał po piwa markowe - w tym segmencie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 1,8% i wartości sprzedaży o 1,1%. Na znaczeniu straciły marki własne sieci detalicznych, które odnotowały spadek ilościowy o 3,8% i wartości sprzedaży o 3,3%.
Unia Europejska jest drugim światowym producentem piwa i największym jego eksporterem, na jej terenie działa 6,5 tys. browarów.
Z przedstawionych przez Nielsena badań wynika, że Polska zajęła 4 miejsce w Europie pod względem konsumpcji per capita, wynoszącej 98 l w 2014 r.
"W roku 2014 rodzime browary dostarczyły na rynek 40,5 mln hl piwa, co dało nam 3. miejsce, tuż za Niemcami i Wielką Brytanią. Pod względem konsumpcji per capita wynoszącej 98 l zajęliśmy 4. miejsce, ustępując jedynie Czechom, Niemcom i Austriakom. Wartość dochodów sektora finansów publicznych wygenerowanych przez branżę piwowarską w 2014 r. wyniosła 9,9 mld zł. Największy udział w nich miały wpływy z podatku akcyzowego, które wzrosły o 2% w porównaniu do roku poprzedniego i wyniosły 3,56 mld zł" - czytamy w raporcie Nielsena.
Przemysł piwowarski wygenerował w 2014 r. 205 tys. miejsc pracy, tj. o 22% więcej r/r.
"Najwięcej miejsc pracy piwo generuje u dostawców surowców i usług - łącznie blisko 80 tysięcy. W grupie dostawców najliczniej reprezentowane jest rolnictwo, w którym, dzięki piwu znajduje zatrudnienie 40 tysięcy osób. Ponadto piwo odgrywa ogromne znaczenie w generowaniu zatrudnienia w sektorach zajmujących się jego sprzedażą - w gastronomii daje pracę 64 tysiącom osób, a w handlu detalicznym kolejnym 46 tysiącom" - podano w raporcie.