ERG przyjął strategię na lata 2015-2017, zakładającą m.in. zwiększenie rentowności. Spółka planuje rozwój mocy produkcyjnych, zwiększenie sprzedaży produktów wysokomarżowych i rozwój eksportu.
Rentowność EBITDA ma wzrosnąć do 10-11 proc. a rentowności netto do 4-5 proc.
- W ostatnich latach trochę za bardzo skupiliśmy się na produktach, a za mało na marketingu i sprzedaży tych produktów - powiedział prezes Robert Groborz podczas konferencji prasowej
Strategia ERG na lata 2015-2017 zakłada:
- Zdecydowany rozwój możliwości operacyjnych poprzez aktywizację własnego działu R&D
- Zapewnienie spółce narzędzi IT wspomagających w sposób optymalny nadzór menedżerski
oraz planowanie sprzedaży
- Rozwój mocy produkcyjnych w 2 lata o 22 proc.
- Zwiększenie udziału przychodów eksportowych w 2 lata do 20 proc.
- Zwiększenie rentowności EBITDA do poziomu 10-11 proc.
- Zwiększenie rentowności netto do poziomu 4-5 proc.
Głównym celem działań realizowanych w ramach strategii ma być zdecydowane zwiększenie rentowności spółki, dzięki wprowadzeniu do oferty sprzedaży nowych produktów oraz intensywnemu rozwojowi eksportu, przy jednoczesnej stałej kontroli ponoszonych kosztów.
Realizacja strategii ma się odbywać poprzez m.in. wdrożenie zintegrowanego systemu ERP, zakup dwóch nowoczesnych linii produkcyjnych zwiększających moce o 22 proc., zwiększenie eksportu produktów własnych do takich krajów jak Ukraina, Rosja, Rumunia, Czechy, Niemcy, Austria, Francja i Wielka Brytania.
Obecnie niecałe 10 proc. przychodów ERG pochodzi z eksportu. Główne rynki to Europa Wschodnia i Środkowa. Spółka chce zdecydowanie zwiększyć obecność na zachodzie Europy.
- W Polce jest dobra sprzedaż, ale rynek polski nie jest bardzo chłonny. To na rynkach wschodnich i Europy Zachodniej są potencjalni nowi klienci - wyjaśnił prezes.
Wskazał także na konieczność zwiększenia mocy produkcyjnych, aby uniknąć sytuacji, w której spółka otrzymuje zamówienia od klientów, których nie jest w stanie zrealizować.
Spółka chce także skupić się w większym stopniu na produktach wysokomarżowych, w przypadku których jest na rynku mniejsza konkurencja. Przykładem takiego produktu są folie moletowane dla przemysłu oponiarskiego.
ERG do 2017 r. kupi dwa nowe urządzenia produkcyjne, które w wybranej grupie produktowej zwiększą moce z 3,7 tys. ton rocznie do 4,9 tys. ton na początku 2016 r. i ponad 6 tys. ton na koniec 2017 r. Spółka nie ujawnia obecnie, o jakie dokładnie urządzenia chodzi.
Realizując strategię, spółka skupi się na rozwoju organicznym i nie rozważa obecnie akwizycji.
- Możliwości przeprowadzenia akwizycji zależą od zespołu. W tej chwili jest na to za wcześnie - powiedział prezes.
Notowania tygodniowe akcji ERG src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1438258706&de=1438873800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ERG&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
ERG realizuje także obecnie skup akcji własnych, m.in. ze względu na atrakcyjną wycenę papierów. Zarząd upoważniony jest do skupu do 10 proc. akcji. Możliwe, że ten pakiet zostanie zaoferowany nowemu akcjonariuszowi.
- Jesteśmy otwarci na rozmowy z dodatkowymi akcjonariuszami, moglibyśmy rozmawiać np. o pakiecie 10 proc. akcji własnych. Nie myślimy w kierunku sprzedaży firmy, raczej o pozyskaniu akcjonariusza, który mógłby wesprzeć jej rozwój - podkreślił Groborz.
Grupa kapitałowa ERG S.A. to jeden z czołowych w kraju przetwórców tworzyw sztucznych. Spółka od 2005 r. jest notowana na GPW.
Porównaj na wykresach spółki i indeksy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1438258706&de=1438873800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ERG&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>