Dębica zarobiła w okresie od stycznia do września tego roku 80 mln złotych. To o 21 procent mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Słaba dla spółki może być również końcówka roku.
Przychody Dębicy wyniosły w okresie od pierwszego do trzeciego kwartału 1,357 mld złotych, wobec 1,411 mld złotych rok wcześniej. Oznacza to spadek w ujęciu rocznym o niespełna 4 procent. Wartość sprzedanych opon malała również w samym trzecim kwartale tego roku. W tym czasie przychody rok do roku spadły o 4,3 procent, a firma zarobiła 22,3 mln złotych. To o 24,8 procent mniej w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.
Firmie nie pomógł dodatkowy zastrzyk środków ze strony głównego właściciela, którym jest spółka Goodyear. Dodatkowy przychód wynikał z rozliczenia związanego z mechanizmem wyrównywania marż w transakcjach z podmiotami Grupy Goodyear. Podwyższyło to marżę brutto o 43 mln złotych.
Dębicy udało się zwiększyć sprzedaż opon do podmiotów niepowiązanych z grupą Goodyear. Stanowiła ona prawie 10 procent łącznej sprzedaży. To o 2,2 procent względem danych z trzeciego kwartału poprzedniego roku.
- Dynamicznie rosła sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, wzrosła także sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej, która jest dla nas głównym rynkiem sprzedaży tego produktu. W okresie trzech kwartałów znacząco zwiększyliśmy sprzedaż do podmiotów niepowiązanych - o 24,7 procent, w efekcie stanowiła ona w tym okresie blisko 10 procent naszej sprzedaży. Na bieżąco analizujemy tendencje rynkowe, w tym m.in. rosnące zapotrzebowanie na opony o wysokich osiągach, dostosowując naszą produkcję do zmieniających się potrzeb klientów - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Ograniczenie produkcji
Rezultatem tych analiz jest planowane ograniczenie produkcji opon do pojazdów osobowych i ciężarowych w listopadzie i grudniu tego roku. Dębica zdecydowała się na ten krok ze względu na uzyskane od kluczowego klienta eksportowego, firmy Goodyear, informacji o zmniejszeniu w listopadzie i grudniu 2016 roku zamówień na opony produkowane przez Dębicę. Z tego względu prognozowana produkcja w całym 2016 roku będzie niższa o 3,02 procent, jeśli chodzi o opony do pojazdów osobowych, i 3,86 procent w przypadku opon do pojazdów ciężarowych, w porównaniu do wcześniejszych planów produkcyjnych na ten rok.
Dębica przyznała, że ograniczenie produkcji opon pod koniec 2016 roku może mieć negatywny wpływ na wyniki finansowe spółki.
Firma Oponiarska Dębica to producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Od 1995 roku jej inwestorem strategicznym jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company, który poprzez Goodyear S.A. posiada ok. 81,4 proc. kapitału zakładowego spółki. FO Dębica sprzedaje swoje produkty w Polsce i 60 krajach na sześciu kontynentach.