Przychody Orbisu wzrosły o 4,5 proc. rdr w czwartym kwartale ubiegłego roku. Wysoką dynamikę pokazał zysk netto - 23 mln zł to aż 89,3 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2013 r.
O ile przychody grupy Orbis były zgodne z przewidywaniami rynku, to zysk netto aż 19 proc. wyższy niż wskazywał konsensus ocen analityków.
4Q2014 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2014 | rdr |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Przychody | 176,8 | 176,9 | 0,0% | 4,5% | -13,4% | 707,8 | 3,7% |
EBITDA | 50,3 | 50,8 | -1,1% | 14,3% | -33,9% | 212,5 | 8,3% |
EBIT | 22,1 | 22,6 | -2,3% | 42,6% | -54,1% | 101,1 | 23,5% |
Zysk netto | 23,0 | 19,3 | 19,3% | 89,3% | -42,2% | 89,2 | 37,3% |
marża EBITDA | 28,4% | 28,7% | -0,31 | 2,43 | -8,82 | 30,0% | 1,28 |
marża EBIT | 12,5% | 12,8% | -0,29 | 3,34 | -11,10 | 14,3% | 2,29 |
marża netto | 13,0% | 10,9% | 2,11 | 5,83 | -6,51 | 12,6% | 3,08 |
_ źródło: PAP _
Dobre wyniki operacyjne potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR o +3,6 proc. w ujęciu porównywalnym _ like-for-like _ do poziomu 127,1 zł. Dodatni wynik operacyjny został wypracowany głównie dzięki wzrostowi wskaźnika frekwencji o +3,1 p.p. (61,5 proc. w Grupie) i pomimo spadku średniej ceny za pokój (ARR) o -1,7 proc. (206,4 zł w Grupie), obie wartości w ujęciu like-for-like.
Rósł wskaźnik frekwencji w Grupie Orbis zarówno wśród klientów, podróżujących w celach biznesowych, jak i wypoczynkowo-rekreacyjnych.
Wzrost organiczny i dzięki przejęciu sieci Accora
_ - Zakończyliśmy 2014 rok silnie, w każdym segmencie naszej działalności odnotowując wzrost oraz towarzyszącą mu poprawę wskaźników operacyjnych i finansowych. Wykorzystaliśmy sprzyjające warunki __ ekonomiczne wynikające z globalnego ożywienia, nasze działania koncentrowały się na powiększaniu sieci hotelowej. Rok upłynął nam na dalszym rozwoju w drodze umów franczyzowych i o zarządzanie, ale także na intensywnych działaniach zmierzających do realizacji transakcji z Accorem - naszym strategicznym partnerem i udziałowcem. - _powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu Orbis SA.
Wielkim krokiem w stronę rozwoju i budowania pozycji Orbisu jako lidera branży hotelarskiej w Europie Wschodniej było podpisanie umowy z Accor, głównym akcjonariuszem Orbisu. Orbis kupił sieć 38 działających hoteli, stanowiących do tej pory własność Accor i stał się wyłącznym licencjodawcą wszystkich marek Accor w 16 państwach w regionie. Na dzień dzisiejszy sieć Orbis obejmuje ponad 100 hoteli działających w 8 państwach Europy Wschodniej.
Umowa została zawarta w dniu 7 stycznia 2015 roku i wpływ nowych hoteli na wyniki finansowe będzie widoczny w kolejnych raportach.
Orbis rozszerzał sieć swoich hoteli poprzez umowy o zarządzanie i umowy franczyzy. Do bazy obiektów Grupy w 2014 r. dołączyło 6 hoteli z 556 pokojami gościnnymi, z czego 3 obiekty są położone w Polsce a 3 w krajach bałtyckich.
Orbis wszedł również na rynek łotewski z 3 hotelami w Rydze: Mercure i ibis Styles (działające obiekty) oraz hotelem Pullman, którego ukończenie jest zaplanowane na rok 2015. W 2014 r. otwarto hotel Mercure Marijampole na Litwie. Oprócz rozwoju sieci w oparciu o franczyzę, Orbis realizuje nadal własne projekty inwestycyjne, takie jak Mercure Kraków (nabycie działki w grudniu 2014 roku) oraz ibis Styles Gdańsk.
Notowania Orbis - 1 tydzień src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1423695600&de=1424275800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ORB&colors%5B0%5D=%231f5bac&w=640&h=250&cm=0&lp=1"/>