"W 2017 r. mieliśmy 16% wzrostu sprzedaży, ale to wynikało w głównej mierze ze wzrostu cen. W tym roku bazujemy na podobnej ilości surowca przy cenach, które nie są tak zdynamizowane. Raczej jest tendencja wzrostu, ale od niskiego poziomu. Jeżeli będzie 10% wzrostu przychodów, to będzie bardzo dobrze. Tak byśmy to widzieli w pozytywnej wersji" - powiedział Jezierski w rozmowie z ISBnews.
Podkreślił, że firma chce zwiększać udział produktów pod brandem "Łowickie" w sprzedaży ogółem, względem sprzedaży pod markami sieci handlowych.
"Rok temu było 60% do 40% na rzecz marek prywatnych. Zmieniamy tę tendencję. Nasz cel to po ok. 50% w tym roku. Za rok ma być odwrotnie, ma być ok. 60% 'Łowickiego' i 40% marek prywatnych. Taka jest nasza ambicja, bardzo realna" - wyjaśnił wiceprezes.
Wcześniej podczas konferencji prasowej prezes mówił, że w okresie styczeń-kwiecień br. sprzedaż OSM wzrosła o ok. 8 mln zł r/r, mimo zakończenia współpracy z dwoma zakładami i zamknięciem ponad 220 SKU (jednostek magazynowych, czyli produktów i ich wariantów). To ostatnie działanie związane było - jak wyjaśnił - ze stopniowym porządkowaniem portfolio spółdzielni, w tym likwidacją marek kanibalizujących się, słabo rotujących i nieprzynoszących zamierzonych zysków.
Wiceprezes zapowiedział też, że nakłady inwestycyjne spółki sięgną ok. 15 mln zł w 2018 r.
"W ub.r. nakłady inwestycyjne wyniosły ok. 19 mln zł, rok wcześniej 7,5 mln zł. Na ten rok planujemy inwestycje rzędu 15 mln zł" - powiedział.
Główne tegoroczne inwestycje to komplet urządzeń do produkcji masła, który ma przyspieszyć wytwarzanie i zoptymalizować koszty produkcji, oraz dwie linie do nalewania mleka UHT.
OSM stawia też na eksport i powiększanie grona krajów, do których sprzedaje swoje produkty.
"Już się powiększa, bo dochodzą kraje z Ameryki Południowej - Peru, Chile, Wenezuela, Kolumbia. Bardzo ciekawie się może dziać w zależności od tego, co wydarzy się na rynkach na świecie. Np. w ub. roku Stany Zjednoczone stały się importerem masła, podczas gdy przez całą historię handlu zagranicznego były jego eksporterem. Jest dużo ciekawych zmian i trzeba za nimi podążać, szukać możliwości" - podkreślił prezes w rozmowie z ISBnews. Przypomniał, że Łowicz miał ok. 22-procentowy udział eksportu w sprzedaży w ub.r.
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu w 2017 r. zanotowała 16-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2016. Wartość przychodów ogółem wyniosła ponad 1,6 mld zł. To stawia OSM Łowicz w pierwszej trójce największych spółdzielni mleczarskich w Polsce. W roku 2017 przerobiono tu na artykuły mleczarskie rekordową ilość mleka - ponad 573 mln litrów.
Produktem, który cieszył się największym powodzeniem w 2017 r. jest flagowe mleko UHT. Jego sprzedaż w skali roku urosła o ponad 36% r/r. Wzrost zaliczyła także serwatka w proszku (30%), sery dojrzewające (20%) oraz śmietanka UHT (6%).
Główne grupy produktowe OSM Łowicz to mleka UHT i pasteryzowane, śmietany i śmietanki, sery dojrzewające, twarogi, masła, napoje fermentowane i desery mleczne.
Tomasz Chaberko