Otmuchów planuje wzrost eksportu w ostatnim kwartale 2015 roku do poziomu 20 procent, średniorocznie byłoby to 17-18 procent - poinformował na konferencji Mariusz Popek, prezes Otmuchowa. Spółka zamierza zwiększać swoją aktywność w segmencie private label, w którym widzi bardzo duży potencjał do wzrostu w kolejnych latach.
- Planujemy zwiększyć nasz eksport na ostatni kwartał 2015 roku do 20 proc. Pracujemy nad różnymi kontraktami, ale nie możemy obecnie zdradzić szczegółów - powiedział prezes.
Udział eksportu w przychodach spółki w 2014 roku wyniósł 14,12 proc. - Jednym, ale nie jedynym, z motorów napędowych dla naszej spółki może być zawarty w 2014 roku kontrakt z Tesco. Nadal jednak negocjujemy inne kontrakty - powiedział Popek.
Spółka, w związku z planowanym rozwojem eksportu, zawarła w 2014 roku nowe kontrakty z Tesco, Danone, a także grupą Rewe. Prezesi dodali, że jednym z celów strategicznych spółki jest zwiększenie aktywności na rynku private label. Ich zdaniem, jest duży potencjał do rozwoju tego typu produktów także w Polsce.
- Uważamy, że ten rynek będzie globalnie bardzo dynamicznie rósł w najbliższych latach i ten trend zawita także na rynek polski - powiedział prezes.
- W Polsce nie jest to jeszcze tak popularne jak w innych krajach. W Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech czy Austrii znajdziemy kilka razy więcej takich produktów - dodał.
Zarząd oczekuje poprawy wyników w 2015 roku, ale wiele będzie zależeć od cen surowców. - Naszym celem jest poprawa wskaźników rentowności, ale dużo zależy od cen surowców takich jak cukier, kakao, kuwertura czy miazga sezamowa. Wahania tych cen mogą mieć istotny wpływ na nasze wyniki finansowe. Ponadto, istnieje ryzyko walutowe" - powiedział na konferencji Mariusz Popek.
- Będziemy elastycznie działać, mamy narzędzia do tego i mam nadzieję, że poprawimy wyniki - dodał.
Prezes wskazał też, że jednostkowy wynik netto spółki PWC Odra w 2015 roku może znaleźć się na plusie.
- Jesteśmy zadowoleni z obecnych efektów w PWC Odra, ale oczekiwaliśmy lepszych rezultatów, jest pewien niedosyt. W 2015 roku natomiast można się spodziewać, że wynik netto tej spółki znajdzie się powyżej kreski, jest to nasz cel - powiedział Popek.
PWC Odra odnotowała w 2014 roku 1,6 mln zł straty netto wobec ubiegłorocznej straty na poziomie 5,8 mln zł.
- W Odrze nie udało się osiągnąć punktu break even, tak jak zakładaliśmy, ze względu na wzrost cen miazgi sezamowej. Jej wyniki wpłynęły negatywnie na naszą marżę w segmencie słodyczy. Niemniej jednak ceny tego surowca w 2015 roku mają spadać i tu jesteśmy optymistyczni - powiedział prezes.
Marża operacyjna w segmencie słodyczy wyniosła -0,9 proc. W pozostałych segmentach działalności Otmuchowa były to wartości od 9,5 proc. do 22,2 proc.
- Biorąc pod uwagę skonsolidowane wyniki całej grupy kapitałowej, jesteśmy bardzo zadowoleni - powiedział prezes.
Zysk netto spółki w 2014 roku wzrósł do 9,2 mln zł z 3,1 rok wcześniej. Przychody z kolei spadły do 279,8 mln zł z 280 mln zł w roku ubiegłym.