Pelion podtrzymuje zamiar upublicznienia spółki zależnej PGF, ale decyzję o rozpoczęciu oferty uzależnia od sytuacji rynkowej i interesujących celów emisyjnych, zwłaszcza akwizycji - poinformowali w poniedziałek przedstawiciele spółki.
- Nie zrezygnowaliśmy z IPO PGF. Jesteśmy w miarę przygotowani, kolejny rok został zamknięty, ale decyzja o wyjściu na rynek jeszcze nie zapadła, będziemy ją podejmować w miarę szybko - powiedział Jacek Dauenhauer, wiceprezes Pelionu.
Poinformował, że prospekt PGF jest w KNF, a rozpoczęcie oferty jest uzależnione od dwóch czynników.
- Decyzja ostateczna zależy od otoczenia rynkowego i interesujących celów, na które moglibyśmy przeznaczyć środki z emisji - powiedział wiceprezes.
Poinformował, że takim celem inwestycyjnym mogłyby być akwizycje.
- Dobre cele inwestycyjne to w szczególności akwizycje na rynku hurtowym w Polsce - powiedział dziennikarzom Dauenhauer.
Dopytywany, jaka mogłaby być wartość potencjalnych przejęć w hurcie, odpowiedział: "co najmniej kilkadziesiąt mln zł".
W październiku 2013 r. Pelion informował, że zarząd spółki podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad przeprowadzeniem pierwszej oferty publicznej akcji Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Oferta publiczna PGF ma być jednym ze środków mających na celu pozyskanie finansowania dla spółki.
Notowania tygodniowe Pelionu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1426492800&de=1427127000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PEL&colors%5B0%5D=%231f5bac&st=1&w=640&h=250&cm=0&lp=1"/>
PGF została wyodrębniona ze struktur Pelionu pod koniec 2011 r. i prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji farmaceutycznej do aptek ogólnodostępnych.
W marcu 2014 r. NWZ PGF zdecydowało o emisji do 18,6 mln akcji w drodze oferty publicznej.
W 2014 roku w segmencie sprzedaży hurtowej Pelion zanotował przychody ze sprzedaży na poziomie 5,1 mld zł, co oznacza wzrost rdr o 4,4 proc.
Spółka podała w prezentacji, że celem na ten rok w segmencie hurtowym jest m.in. dynamika wzrostu przychodów powyżej dynamiki rynku.
W linii detalicznej grupy planowany jest w tym roku m.in. wzrost sprzedaży i rentowności.
W ubiegłym roku EBIT segmentu spadł o 25,2 mln zł, głównie z powodu zmniejszenia marży na sprzedaży w aptekach w Polsce.
Spółka liczy, że dzięki podjętym działaniom organizacyjnym, handlowym oraz uruchomieniu systemu dystrybucji doz direct i przejęciu sieci drogerii Natura, uda się odwrócić negatywne trendy w tym segmencie.
Jacek Szwajcowski, prezes Pelionu, poinformował, że na przełomie pierwszego i drugiego półrocza przygotowane powinny być plany rozwojowe dla Polbity, właściciela drogerii Natura.
"Jesteśmy na etapie analizy funkcjonowania Polbity, powoli przygotowujemy plany rozwoju. Chcielibyśmy przygotować strategię na przełomie pierwszego i drugiego półrocza" - powiedział prezes.
Wyniki Polbity konsolidowane były w grupie w listopadzie i grudniu. Spółka dodała grupie 89,5 mln zł przychodów i 2,8 mln zł EBITDA oraz 99,6 mln zł długu netto.
Dauenhauer poinformował, że Pelion mógłby rozważyć akwizycje w segmencie detalicznym, w tym na rynkach zagranicznych.
W 2014 roku przychody grupy Pelion wzrosły o 5,1 proc. rdr do 7,7 mld zł. EBITDA spadła o 13,6 proc. rdr do 151,5 mln zł, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej spadł o 44,2 proc. rdr do 55,9 mln zł.
Marża na sprzedaży w grupie Pelion spadła w ubiegłym roku o 1,1 proc. rdr, do 848,8 mln zł. Spółka tłumaczy spadek ustawową obniżką narzutu na leki refundowane w hurcie oraz silną konkurencją na pozostałym asortymencie w hurcie i detalu w Polsce. W samym czwartym kwartale marża wzrosła o 15,6 proc. do 246,1 mln zł, dzięki przejęciu Polbity (marża wzrosła z tego tytułu o 31,4 mln zł).
Porównaj na wykresach spółki i indeksy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1426492800&de=1427127000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PEL&colors%5B0%5D=%231f5bac&st=1&w=640&h=250&cm=0&lp=1"/>