"Pakiet paliwowy, pakiet energetyczny i pakiet transportowy oraz rosnący PKB wpływają na wzrost obrotów na rynku paliw. Chcemy wykorzystać ten trend i dlatego rozwijamy naszą infrastrukturę tak, aby klienci mogli zrealizować zwiększone zapotrzebowanie na magazyny oraz skorzystać ze sprawnej logistyki. Do 2022 roku infrastruktura PERN w sposób istotny się powiększy. W przypadku magazynów na ropę będzie to wzrost o 17%; magazynów paliwowych o 23%; a rurociągów paliwowych o 21%" - powiedział prezes Igor Wasilewski, cytowany w komunikacie.
Rozbudowa nowych pojemności na paliwa i magazynów na ropę oraz rozwój sieci rurociągów w obu obszarach - to kluczowe wyzwania związane z rozwojem spółki do 2022 roku. W tym momencie PERN finalizuje budowę dwóch zbiorników w bazie paliwowej w Koluszkach. Ich technologiczny rozruch właśnie się dokonuje. Podobny projekt jest realizowany w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej. Zbiorniki w obu lokalizacjach będą przeznaczone do magazynowania oleju napędowego. Obie inwestycje oznaczają, że możliwości spółki w zakresie magazynowania paliw zwiększą się o ponad 120 tys. m3, podano także.
W sumie, w segmencie paliwowym PERN wybuduje nowe zbiorniki o łącznej pojemności 700 tys. m3 (I i II etap 350 000 m3; III etap 350 000 m3). III etap zależeć będzie od wzrostu konsumpcji w kraju oraz zapotrzebowania na magazynowanie paliw i obroty baz.
"Jedną z kluczowych mega inwestycji jest także rozbudowa gdańskiego Terminala Naftowego. Celem jest wybudowanie pięciu nowych zbiorników na ropę. Da to w sumie prawie 400 tys. m3 nowych pojemności magazynowych. Dzieje się tak, bo polskie rafinerie sprowadzają coraz więcej ropy drogą morską za pośrednictwem tankowców. Chodzi o to, by jeszcze sprawniej obsługiwać statki z surowcem zawijające do naszego kraju" - czytamy dalej.
Obecnie trwa procedura przetargowa dotycząca tej inwestycji. W TNG funkcjonuje już sześć magazynów o łącznej pojemności 375 tys. m3. Dodatkowo, w Bazie surowcowej w Gdańsku trwa także budowa dwóch zbiorników na ropę o pojemności 100 tys. m3 każdy. Planowany termin zakończenia budowy przypada na kwiecień 2020 roku, przypomniano także.
Firma rozpoczęła prace nad studium wykonalności drugiej nitki ropociągu pomorskiego od portu Morza Bałtyckiego do centrum Polski. Nowy rurociąg pozwoli na pogłębienie dywersyfikacji oraz pełną separację jakościową nowych gatunków ropy dla klientów PERN.
PERN wybuduje także rurociąg paliwowy z bazy PERN w Boronowie do bazy PKN Orlen w Trzebini (długość ok 100 km) oraz zwiększy przepustowość rurociągów paliwowych dla zaopatrzenia aglomeracji warszawskiej.
"Nasze inwestycje nie tylko stanowią o przyszłości PERN, ale stanowią także potężny zastrzyk pieniędzy dla rodzimej gospodarki, ponieważ wszystkie projekty realizujemy wspólnie z polskimi firmami. Te projekty to także miejsca pracy w branży budowlanej" - podsumował Wasilewski.
Podstawowa działalność PERN to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu "Przyjaźń", biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech. Spółka posiada też sieć rurociągów produktowych oraz realizuje usługę magazynowania ropy naftowej.