Zgodnie z korektą nadesłaną przez spółkę, aktualizujemy treść dzisiejszej depeszy pt. "Pierwszy statek z LNG dla PGNiG przybędzie do terminala w Świnoujściu 17 czerwca", podając poprawną jednostkę ilości dostarczanego LNG. Poprawna jednostka to m3.
Poniżej poprawna wersja depeszy:
Pierwszy statek przywiezie skroplony gaz ziemny (LNG) do terminala LNG w Świnoujściu 17 czerwca br., w ramach kontraktu katarskiego, podało Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
"Już w czerwcu PGNiG odbierze gaz LNG z Kataru i Norwegii. Pierwszy statek do Terminala w Świnoujściu przybędzie 17 czerwca br., w ramach kontraktu katarskiego. Drugi ładunek zamówiony na zasadach spot od firmy Statoil planowany jest na 25 czerwca br." - czytamy w komunikacie.
Spółka podała, że w poniedziałek, 23 maja, zakończył się proces analizy przez Grupę PGNiG ofert na rynku spot ładunków LNG z dostawą do Świnoujścia w czerwcu i lipcu br.
"Zdecydowano o zakupie pierwszego ładunku od norweskiej firmy Statoil, która złożyła najkorzystniejsza ofertę. Około 140 tys. m3 LNG (84 miliony m3 gazu sieciowego) dostarczone będzie z norweskiego portu Snohvit statkiem 'Arctic Princess', którego przybycie do Świnoujścia planowane jest na 25 czerwca br." - czytamy dalej w komunikacie.
Jednocześnie, ze względu na wcześniejsze rozpoczęcie świadczenia usług przez Terminal LNG w Świnoujściu, PGNiG podjęło decyzję o przyśpieszeniu dostaw LNG do Świnoujścia w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas.
"W związku z tym, 17 czerwca 2016 r. Qatargas dostarczy do Świnoujścia ładunek LNG w ramach realizacji długoterminowej umowy z 2009 roku (statek Al-Neuman, 206 tys. m3 LNG, co odpowiada 124 mln m3 gazu sieciowego)" - podano także w materiale.
Kolejna dostawa katarska dla PGNiG w ramach tej umowy zrealizowana będzie w połowie lipca 2016 roku, zgodnie z rocznym planem dostaw uzgodnionym pomiędzy PGNiG i Qatargas, zapowiedziało także PGNiG.
Prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień zapowiadał wcześniej w maju, że terminal LNG w Świnoujściu powinien być gotowy do przyjmowania statków gazowych od początku czerwca. Poinformował także, że dotychczas zainteresowanie zakupem gazu w terminalu zgłosiły PGNiG oraz wstępnie ukraiński Naftohaz.
Wcześniej w maju URE udzielił koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w instalacjach skroplonego gazu ziemnego spółce Polskie LNG S.A. oraz wyznaczył ją operatorem systemu skraplania gazu ziemnego.
W końcu kwietnia wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla terminalu LNG w Świnoujściu. Zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne terminalu.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.