Ceremonia oficjalnej prezentacji pierwszego z ośmiu samolotów M-346 dla polskich Sił Powietrznych (tzw. roll-out, czyli opuszczenie linii produkcyjnej) odbyła się w zakładach Leonardo-Finmeccanica w Venegono-Superiore (w pobliżu Varese), podała firma.
W uroczystości uczestniczył polski wiceminister obrony Bartosz Kownacki, szef sztabu Włoskich Sił Powietrznych, wiceminister obrony Włoch Gioacchino Alfano, oraz dyrektor zarządzający Leonardo-Finmeccanica Aircraft Filippo Bagnato. Obecny był także Inspektor Polskich Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Tomasz Drewniak, podano także.
"Leonardo-Finmeccanica to jedyna firma na świecie zdolna oferować kompletne rozwiązanie technologiczne, skracające czas szkolenia pilotów i przygotowujące ich do wykonywania lotów na zaawansowanych samolotach najnowszej generacji. Obecnie wiele krajów zaczyna zwracać uwagę na zintegrowane systemy szkoleniowe, obejmujące zarówno samoloty jak i naziemne systemy trenażerowe. Te możliwości już świetnie sprawdziły się w ośrodku szkoleniowym włoskich Sił Powietrznych w Galatina (w pobliżu Lecce), gdzie szkoli się 11 Sił Powietrznych NATO oraz Sojuszniczych; piloci uzyskują licencje na systemach i samolotach produkowanych przez Leonardo-Finmeccanica" - powiedział prezes Mauro Moretti, cytowany w komunikacie.
Pierwszy z 8 samolotów zaawansowanego szkolenia i treningu Aermacchi M-346 zamówionych przez Polskę w 2014 r. przejdzie teraz program prób w locie w celu uzyskania certyfikacji dla wykonanych wg specyfikacji polskich Sił Zbrojnych systemów, takich jak spadochron hamujący. Następnie, do końca roku, samolot zostanie dostarczony klientowi wraz z drugą maszyną. Dostawy zakończą się w listopadzie 2017 r., podano również.
"Samoloty M-346 wejdą do służby w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w polskiej bazie w Dęblinie. Baza zamierza stać się międzynarodowym centrum szkolenia pilotów wojskowych dzięki wykorzystywaniu samolotów M-346" - czytamy w komunikacie.
Leonardo-Finmeccanica należy do grona dziesięciu największych globalnych graczy w sektorze lotniczym, obronnym i bezpieczeństwa oraz jest najważniejszą włoską spółką przemysłową. Samoloty M-346 zostały zamówione przez Siły Powietrzne Włoch (18), Singapuru (12), Izraela (30) oraz Polski (8) - łącznie 68 maszyn.