Warszawa, 27.01.2016 (ISBnews/ISBhandel) - Objęcie podatkiem sieci franczyzowych może doprowadzić do upadku wielu sklepów oraz pogorszenia sytuacji w branżach współpracujących, jak chociażby informatycznej czy logistycznej, poinformował dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński.
"Zmuszenie sklepów zrzeszonych w systemach franczyzowych do płacenia podatku od przynależności do sieci może doprowadzić do tego, że wielu detalistów powróci do prowadzenia biznesu w sposób niezależny, a to w konsekwencji może doprowadzić do upadku wielu sklepów. Polski handel zostanie cofnięty do stanu sprzed 20 lat. Pamiętajmy, że franczyza daje możliwości detalistom konkurować z dyskontami i supermarketami. Są to wynegocjowane warunki wspólnych zakupów, a zatem niższe ceny u dostawców, wspólne strategie marketingowe i promocyjne, programy lojalnościowe" - powiedział Ptaszyński na spotkaniu z dziennikarzami.
Organizatorzy sieci franczyzowych nie sprzedają towarów do zrzeszonych sklepów-- pośredniczą tylko pomiędzy nimi, a producentami i hurtownikami.
"Franczyzodawca nie ma żadnych obrotów, dlaczego sklepy mają płacić za przynależność do sieci? To karanie polskiego handlu za to, że współpracują w walce z dyskontami i hipermarketami. Może dojść do sytuacji, że sklepy będą płaciły podatek podwójnie - jako sklep i za uczestnictwo w sieci, która umożliwia im przetrwanie na trudnym rynku. Niewielki sklep, który może nie osiągać najniższego progu i mieć obroty niższe niż 18 mln zł rocznie, może być zmuszony do płacenia podatku przez przynależność do sieci. Jaki będzie miał wybór? Może zrezygnować z uczestnictwa w sieci i spróbować radzić sobie samodzielnie na trudnym rynku, zdominowanym przez dyskonty. Bez korzyści, jakie daje zjednoczenie się w sieci będzie to trudne zadanie, właściwie niewykonalne. Objęcie podatkiem systemów franczyzowych to silne uderzenie w małe i średnie firmy zrzeszone w tych sieciach" - podkreślił Ptaszyński.
Dodał także, że załamanie na rynku franczyzy dotknie też wiele branż współpracujących, jak chociażby informatyczną, bowiem w ramach sieci funkcjonują wspólne rozwiązania IT, którymi objęte są wszystkie sklepy zrzeszone, logistyczną - wspólne dostawy, i wiele innych. Problem nie ominie także producentów, szczególnie branży FMCG - dóbr szybko rotujących.
"W ramach franczyzy negocjowane są warunki obecności produktów w placówkach detalicznych, w sieciach asortyment jest szeroki i zróżnicowany, w małych sklepach niezależnych jest ograniczony do minimum. Projekt ustawy bardzo nas niepokoi" - podsumował Ptaszyński.