"Uzyskaliśmy odpowiedzi na wszystkie pytania - chodziło o rozpoznanie rynku lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Mamy wiedzę na temat, jaka będzie ich dostępność w kolejnych latach i parametrów cenowych" - powiedział członek zarządu ds. operacyjnych Witold Bawor podczas konferencji prasowej.
Prezes Czesław Warsewicz podkreślił, że spółce zależy przede wszystkim na pozyskaniu innowacyjnych i efektywnych pojazdów. Zapowiedział, że w I kw. 2019 r. spółka może ogłosić przetargi na tabor zakupowany przy udziale dofinansowań unijnych.
"Myślę, że w I kw. przyszłego roku będą przetargi z dofinansowaniami z CUPT, ale może nie tylko" - wskazał prezes.
Wcześniej spółka informowała, że ok. 300 mln zł dofinansowania z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 chce przeznaczyć na trzy inwestycje w segmencie przewozów intermodalnych. Kwota ta ma pokryć ok. połowy planowanych wydatków. Dwa zadania będzie realizować PKP Cargo S.A. Pierwsze to zakup wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. W tym przypadku dofinansowanie wyniesie prawie 94,4 mln zł. Drugie zadanie dotyczy zakupu platform intermodalnych, na co PKP Cargo S.A. otrzyma niemal 183,5 mln zł z funduszy unijnych. Za trzecią inwestycję odpowiadać będzie spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze. Ponad 12,8 mln zł dofinansowania zostanie przeznaczone na modernizacją i rozbudowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.
"Poza zakupem analizujemy też kwestie wynajmu i dzierżawy. Nie zawsze musimy posiadać, żeby zarabiać" - kontynuował Warsewicz.
Wyjaśnił, że spółka realizuje zadania przewozowe w ok. 80% opierając się o własne zasoby taborowe (zastrzegł, że to bardzo przybliżony szacunek), podczas gdy u niektórych przewoźników w krajach sąsiadujących z Polską proporcje te są odwrócone.
"Chcemy bardziej elastycznie wykorzystać możliwości wynajmu. Mamy już pewne analizy" - podsumował prezes.
Na początku października PKP Cargo, w związku z planowanym zakupem nowych lokomotywy elektrycznych, opublikowało za pośrednictwem platformy zakupowej ogłoszenie o rozpoznaniu rynku w zakresie możliwości pozyskania takich pojazdów w różnych wariantach. PKP Cargo uruchomiło procedurę RFP (Request For Proposal), czyli zapytań ofertowych w zakresie cztero- lub sześcioosiowych lokomotyw do przewozów towarowych. Pytało zarówno o pojazdy jedno-, dwu- i wielosystemowe, z modułami dojazdowymi i bez nich.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,8% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2017 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.