Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PKP Cargo zainwestuje ponad miliard złotych

1
Podziel się:

Grupa ocenia, że ma zapewnione pewne źródła finansowania rozwoju. Spółka wskazuje też, że coraz bliżej do ożywienia na rynku kruszyw.

PKP Cargo zainwestuje ponad miliard złotych
(materiały prasowe)

PKP Cargo znajduje się obecnie na etapie "przezbrojenia", po którym chce m.in. inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach rynku i nadal stawiać na przewozy intermodalne, poinformował prezes Maciej Libiszewski. Spółka ocenia, że źródła finansowania tego rozwoju są zapewnione na poziomie 1,7 mld zł.

- W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych. Rezultaty już są widoczne - od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na 'przezbrojenie się'. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP Cargo. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach - powiedział Libiszewski, cytowany w komunikacie.

Grupa ocenia, że ma zapewnione pewne źródła finansowania rozwoju. PKP Cargo ma dostęp do ponad 1,7 mld zł środków na inwestycje, z czego ponad 162 mln zł stanowi gotówka. Pozostała część to linie kredytowe gwarantowane m.in. przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz banki komercyjne, podano również.

Spółka wskazuje też, że coraz bliżej do ożywienia na rynku kruszyw. - Nadal odkładane w czasie rozpoczęcie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych odbiło się na przewozach kruszyw i materiałów budowlanych, drugim pod względem wielkości przewozów segmencie towarowym PKP Cargo. W pierwszej połowie roku segment ten odpowiadał za 13 proc. całości pracy przewozowej Grupy PKP Cargo, o 4 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Wykonana w tym okresie praca przewozowa była niższa o 24 proc. rok do roku. Eksperci przewidują, że rynek przewozów kruszyw i materiałów budowlanych powinien ożywić się w najbliższych miesiącach w związku z oczekiwanym rozpoczęciem dużych inwestycji infrastrukturalnych (zarówno drogowych, jak i kolejowych)" - czytamy w komunikacie.

W pierwszym półroczu tego roku w przewozie paliw stałych praca przewozowa spółki spadła o 1 proc. rok do roku, a w metalach i rudach o 7 proc. rok do roku.

Natomiast w przewozach intermodalnych spółce przybyło wykonanych tonokilometrów o 25 proc. rok do roku. "Segment ten systematycznie rośnie - po sześciu miesiącach odpowiadał on za 9 proc. całości pracy przewozowej Grupy, o 1,9 pkt proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. PKP Cargo liczy na dalsze wzrosty w tej grupie towarowej" - wskazano.

W pierwszym półroczu 2016 roku Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 52,2 mln ton towarów (podobnie jak przed rokiem) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 13,5 mld tkm (-2 proc. rok do roku). Udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych w I półroczu 2016 r. wyniósł 51,2 proc. (-4,8 pkt proc. rok do roku) pod względem pracy przewozowej i 43,8 proc. (-4,1 pkt proc. rok do roku) pod względem masy.

Przychody grupy wyniosły 2,12 mld zł (+3 proc. rok do roku), przy kosztach operacyjnych na poziomie 2,32 mld zł (+23 proc. rok do roku). Zysk przed opodatkowaniem z wyłączeniem koztów amortyzacji w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67 proc.), a wynik netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem, uwzględniając ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT).

Wynik półrocza 2016 roku obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 roku na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8 proc. udziału w rynku według masy i 55,9 proc. według pracy przewozowej w 2015 roku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
realista
8 lat temu
Tiry powinny być obowiązkowo przewożone pociągami. A każde miasto wojewódzkie powinno mieć terminal tirowski, z którego ładunki z tirów były by zabierane bagażówkami do poszczególnych odbiorców. Korzyści to zysk kolei i drogi nie psute przez tiry, oraz nie było by tamowania ruchu przez wyprzedzające się tiry przez 3 km.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
realista
8 lat temu
Tiry powinny być obowiązkowo przewożone pociągami. A każde miasto wojewódzkie powinno mieć terminal tirowski, z którego ładunki z tirów były by zabierane bagażówkami do poszczególnych odbiorców. Korzyści to zysk kolei i drogi nie psute przez tiry, oraz nie było by tamowania ruchu przez wyprzedzające się tiry przez 3 km.