PKP Cargo znajduje się obecnie na etapie "przezbrojenia", po którym chce m.in. inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach rynku i nadal stawiać na przewozy intermodalne, poinformował prezes Maciej Libiszewski. Spółka ocenia, że źródła finansowania tego rozwoju są zapewnione na poziomie 1,7 mld zł.
- W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych. Rezultaty już są widoczne - od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na 'przezbrojenie się'. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP Cargo. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach - powiedział Libiszewski, cytowany w komunikacie.
Grupa ocenia, że ma zapewnione pewne źródła finansowania rozwoju. PKP Cargo ma dostęp do ponad 1,7 mld zł środków na inwestycje, z czego ponad 162 mln zł stanowi gotówka. Pozostała część to linie kredytowe gwarantowane m.in. przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz banki komercyjne, podano również.
Spółka wskazuje też, że coraz bliżej do ożywienia na rynku kruszyw. - Nadal odkładane w czasie rozpoczęcie realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych odbiło się na przewozach kruszyw i materiałów budowlanych, drugim pod względem wielkości przewozów segmencie towarowym PKP Cargo. W pierwszej połowie roku segment ten odpowiadał za 13 proc. całości pracy przewozowej Grupy PKP Cargo, o 4 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Wykonana w tym okresie praca przewozowa była niższa o 24 proc. rok do roku. Eksperci przewidują, że rynek przewozów kruszyw i materiałów budowlanych powinien ożywić się w najbliższych miesiącach w związku z oczekiwanym rozpoczęciem dużych inwestycji infrastrukturalnych (zarówno drogowych, jak i kolejowych)" - czytamy w komunikacie.
Notowania akcji PKP Cargo w tym roku src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1451602800&de=1475076600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PKP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
W pierwszym półroczu tego roku w przewozie paliw stałych praca przewozowa spółki spadła o 1 proc. rok do roku, a w metalach i rudach o 7 proc. rok do roku.
Natomiast w przewozach intermodalnych spółce przybyło wykonanych tonokilometrów o 25 proc. rok do roku. "Segment ten systematycznie rośnie - po sześciu miesiącach odpowiadał on za 9 proc. całości pracy przewozowej Grupy, o 1,9 pkt proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. PKP Cargo liczy na dalsze wzrosty w tej grupie towarowej" - wskazano.
W pierwszym półroczu 2016 roku Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 52,2 mln ton towarów (podobnie jak przed rokiem) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 13,5 mld tkm (-2 proc. rok do roku). Udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych w I półroczu 2016 r. wyniósł 51,2 proc. (-4,8 pkt proc. rok do roku) pod względem pracy przewozowej i 43,8 proc. (-4,1 pkt proc. rok do roku) pod względem masy.
Przychody grupy wyniosły 2,12 mld zł (+3 proc. rok do roku), przy kosztach operacyjnych na poziomie 2,32 mld zł (+23 proc. rok do roku). Zysk przed opodatkowaniem z wyłączeniem koztów amortyzacji w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67 proc.), a wynik netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem, uwzględniając ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT).
Wynik półrocza 2016 roku obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 roku na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8 proc. udziału w rynku według masy i 55,9 proc. według pracy przewozowej w 2015 roku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.