PKP Cargo zawarło z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK)
i Bankiem Pekao umowy na kredyty inwestycyjne o łącznej wartości 1,1 mld zł. Pozwolą one na finansowanie inwestycji niezbędnych do realizacji strategii Cargo'20, podała spółka.
"Umowy dają Grupie PKP Cargo możliwość skorzystania z kredytów inwestycyjnych na bardzo atrakcyjnych warunkach. Linie kredytowe o wartości do 700 mln zł w Banku Pekao S.A. i do 100 mln euro w BGK, będą dla PKP CARGO dostępne przez 12 miesięcy, do 31 grudnia 2016 r. Spółka będzie mogła wykorzystać je na inwestycje związane z realizacją strategii, w tym np. ewentualne akwizycje czy koszty rozbudowy taboru (np. finansowanie lub refinansowanie zakupu lokomotyw wielosystemowych)" - czytamy w komunikacie.
Umowy przewidują możliwość wcześniejszej spłaty kredytu bez konieczności uiszczenia przez grupę dodatkowych opłat. Kredyt nie jest zabezpieczony na aktywach spółki. Pozostałe warunki umów nie odbiegają od powszechnie stosowanych w podobnych transakcjach kredytowych. Spółka będzie miała na spłatę ewentualnie wykorzystanych kredytów od 7 do 10 lat po okresie dostępności, podano również.
"Przyjęta pod koniec października strategia spółki na lata 2016-2020 to cztery filary. Ekspansja w kraju i za granicą na bazie zintegrowanych usług logistycznych nie obędzie się bez inwestycji. Zabezpieczenie finansowe w postaci linii kredytowej daje nam pewność, że będziemy mogli wykorzystać wszystkie szanse, jakie staną przed PKP Cargo i skutecznie realizować zamierzone cele. Środki te pomogą nam wzmocnić pozycję PKP Cargo na arenie międzynarodwej" - skomentował prezes Adam Purwin, cytowany w komunikacie.
Pod koniec października spółka podała, że chce w ramach swojej strategii Cargo'20 zwiększyć pracę przewozową do 2020 r. do 40 mld tonokilometrów (tkm) z ok. 30 mld tkm obecnie, czyli o 33%. Spółka chce także zwiększyć udział pracy poza Polską do ok. 22% wobec ok. 2% obecnie oraz zwiększyć pracę przewozową w przewozach intermodalnych o 80% - do 3,3 mld tkm wobec 1,8 mld tkm obecnie.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.