Do 40 mln euro, czy blisko 175 mln zł może przeznaczyć na lokomotywy wielosystemowe PKP Cargo. Finansowanie zapewni Europejski Bank Inwestycyjny. Pieniądze spółka może wykorzystać w ciągu 2 lat.
Umowa na dostawę 15 lokomotyw dla PKP Cargo, warta 315 mln zł, została podpisana we wrześniu ubiegłego roku.
PKP Cargo zawarło z EBI umowę, na podstawie której udostępniony zostanie spółce kredyt inwestycyjny do maksymalnej wysokości 40 mln euro, przeznaczony na finansowanie i/lub refinansowanie zakupu lokomotyw wielosystemowych.
Zgodnie z treścią umowy kredyt będzie dostępny w okresie 48 miesięcy od daty zawarcia umowy. Może być uruchamiany w euro lub złotym, w zależności od wyboru kredytobiorcy. Kredytobiorca jest zobowiązany do spłaty kredytu w ratach na warunkach określonych w umowie, przy czym całkowita spłata kredytu powinna nastąpić najpóźniej do dnia 19 lipca 2035 roku.
Spółka nie zdradza kosztu, po jakim będzie mogła skorzystać z pieniędzy. Wiadomo tylko, że standardowo oprocentowanie będzie równe zmiennej stopie EURIBOR/WIBOR powiększonej o marżę banku.
To nie pierwsza umowa z EBI. Spółka zawarła w grudniu 2013 roku umowę kredytową, a w dniu 18 marca 2016 roku został podpisany do niej aneks. Bank udostępnił wtedy kwotę 240 mln zł, przy czym całkowita spłata kredytu powinna nastąpić do końca 2020 roku. Już prawie 90 mln zł zostało wykorzystanych w jego ramach.
PKP Cargo działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru. Posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8 proc. udziału w rynku według masy i 55,9 proc. według pracy przewozowej w 2015 roku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.