PKP Cargo podpisało z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) list intencyjny o wspólnym działaniu w ramach należącej do ARP Platformy Transferu Technologii (PTT), poinformował członek zarządu ds. operacyjnych Wojciech Derda. W ten sposób PKP Cargo chce zachęcić start-upy i naukowców do szukania rozwiązań odpowiadających swoim potrzebom biznesowym. Jednym z pierwszych realizowanych pomysłów jest umożliwienie prowadzenia manewrów przez należące do przewoźnika lokomotywy bezobsługowo.
"Po podpisaniu listu z NCBiR przychodzi czas na ARP. Szukamy każdego spodobu, by zaszczepić innowacje do naszej firmy. Jednak bez partnera, takiego jak ARP nie możemy robić tego tak szybko. Jesteśmy w stanie finansować projekty i być dla nich poligonem testowym, ale sami nie możemy szybko generować nowych pomysłów" - powiedział Derda podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego w Katowicach.
Dzięki działaniom podjętym przez ARP S.A. i ARP Venture Sp. z o.o., udało się już zaproponować technologię poszukiwaną przez PKP Cargo związaną z lokomotywami manewrowymi.
"Chodzi o lokomotywy manewrowe bez obsługi, sterowane zdalnie. Pozwoli to obniżyć koszty i zwiększyć bezpieczeństwo, bo przy manewrach nie muszą być obecni ludzie. W Europie i na świecie są już takie rozwiązania, jednak w Polsce to innowacja" - wyjaśnił Derda.
PKP Cargo chce też m.in. w ramach współpracy na PTT tworzyć systemy optymalizacji przewozów i pracy terminali konwencjonalnych, oraz systemy zarządzania, monitorowania i zabezpieczenia taboru na bocznicach i terminalach przeładunkowych. Cenne dla przewoźnika są również technologie zmniejszania zużycia energii elektrycznej, paliwa trakcyjnego i redukcji hałasu oraz nowoczesne rozwiązania w zakresie budowy taboru i kontenerów na potrzeby transportu intermodalnego.
Platforma Transferu Technologii (PTT) pozwala przedsiębiorcom na bezpośredni dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Istotną cechą PTT jest także możliwość zgłoszenia za jej pośrednictwem zapotrzebowania na dany rodzaj technologii.
Wcześniej, w sierpniu 2015 roku PKP Cargo podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Na jej podstawie strony zainwestują 30 mln zł w nowe technologie dla transportu kolejowego.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
ARP to spółka Skarbu Państwa, której strategia opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. ARP wspiera rozwój przedsiębiorstw udzielając im pożyczek na zasadach komercyjnych. Portfel spółek ARP obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE Euro-Park Mielec oraz TSSE Euro-Park Wisłosan.