Grupa PKP Cargo zakończyła kolejny etap modernizacji taboru. Odebrała od firmy Newag wszystkie z 30 lokomotyw spalinowych ST48. Koszt ich unowocześnienia wyniósł około 140 mln zł.
"Pojazdy te poddano gruntownej przebudowie, dzięki czemu możliwościami i ergonomią dorównują nowym spalinowym lokomotywom towarowym. [...] Dzięki zwiększeniu mocy zmodernizowane lokomotywy mogą nie tylko wykonywać manewry, ale też prowadzić pociągi towarowe" - czytamy w komunikacie.
ST48 powstała na bazie sześcioosiowej spalinowej lokomotywy manewrowej SM48. Zamontowano w niej nowoczesny silnik Caterpillar o blisko dwukrotnie większej mocy (wzrost z 882 kW do 1550 kW). Zmodernizowane maszyny zużywają znacznie mniej paliwa i oleju silnikowego, co obniża koszty eksploatacyjne.
PKP Cargo wykorzystuje lokomotywy ST48 w całej Polsce, a także za granicą, m.in. na Litwie.
Poza 30 zmodernizowanymi lokomotywami ST48 przewoźnik posiada 76 lokomotyw SM48 i planuje kontynuację modernizacji tej serii pojazdów w przyszłości.
PKP Cargo działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8 proc. udziału w rynku według masy i 55,9 proc. według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.