Wyniki przewozowe PKP Cargo w IV kw. 2016 r. i na początku bieżącego roku pokazują, że czynniki hamujące rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce słabną, poinformował wiceprezes ds. handlowych Grzegorz Fingas.
"Czynniki spadku na rynku kolejowym to m.in. osłabienie koniunktury w budownictwie infrastrukturalnym i, co za tym idzie - mniejszy popyt na przewozy kruszyw, jak również sytuacja wpływająca na słabsze przewozy węgla. Chcemy podkreślić bardzo mocno, że IV kwartał 2016 r. różnił się w sposób znaczący od I połowy 2016. Pokazuje, że wpływ czynników hamujących będzie znacząco malał" - powiedział Fingas podczas konferencji prasowej.
Wskazał, że przewozy kruszyw przez PKP Cargo w IV kw. ub.r. wzrosły o 9% r/r do 1,37 mld tkm.
"Przesunięcie inwestycji w Polsce na lata 2017-18 pozwala z dużym optymizmem patrzeć na segment kruszyw. Zresztą wyniki stycznia to potwierdzają" - dodał.
Według Fingasa, także przewozy węgla kamiennego w końcu 2016 r. "wróciły do normalnego, przewidywalnego poziomu", choć cały IV kw. wykazał jeszcze 15,5-proc spadek r/r, do 3,34 mld tkm w tym segmencie.
"Na intermodal patrzymy z nadzieją i optymizmem. Mamy zamiar nadal mieć tu pozycję lidera" - poinformował także wiceprezes.
W segmencie przewozów intermodalnych PKP Cargo w ostatnim kwartale ub.r. zwiększyło swoją pracę przewozową o 22% r/r do 0,72 mld tkm.
Udział PKP Cargo w rynku, mierzony pracą przewozową, osiągnął 51,6% (-4,2 pkt proc. r/r) w całym 2016 r. i 52% w samym IV kw. (-3,6 pkt proc. r/r).
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,1% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2016 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.