Ponad 1,4 mln zł stracił przewoźnik PKP Cargo w pierwszym kwartale tego roku. Pomimo tego wynik jest i tak lepszy od wcześniejszych prognoz analityków. Spółka zwiększa też transport węgla kamiennego.
Spółka PKP Cargo, której akcje drobni inwestorzy mogli kupować w 2013 r. w ramach tzw. akcjonariatu obywatelskiego, opublikowała w piątek rano raport finansowy po pierwszych trzech miesiącach 2017 r. W reakcji na wyniki kurs akcji spada od początku sesji o około 3 proc.
Według raportu strata netto przewoźnika wyniosła 1,43 mln zł. To całkiem niezły wynik, biorąc pod uwagę fakt, że w tym samym okresie ubiegłego roku strata przekroczyła 66 mln zł, a z kolei teraz ankietowani przez PAP analitycy wskazywali na stratę rzędu prawie 6 mln zł.
Spółka pokazała też dodatni wynik na poziomie zysku operacyjnego - to 3,2 mln zł wobec 61,8 mln zł straty rok wcześniej. Co istotne, o ponad 6 proc. w ujęciu rocznym wzrosły też przychody PKP Cargo w pierwszym kwartale - do 1,1 mld zł.
Ostatnio kolejowy przewoźnik informował o tym, że w porównaniu do wyników z marca 2016 r. w tym roku spółka zwiększyła przewozy m.in. węgla kamiennego i kontenerów.
"Większe przewozy węgla kamiennego to efekt pozyskania od jednego z konkurencyjnych przewoźników transportów do jednej z większych elektrowni na północy kraju oraz w eksporcie na południe Europy, intensyfikacji przewozów dla innej z czołowych elektrowni w kraju ze względu na planowane zamknięcie jednej z ważniejszych linii kolejowych, a także z uwagi na wysoką produkcję energii i zwiększony import węgla kamiennego ze Wschodu" - podaje PKP Cargo.
Z najnowszego raportu wynika, że największym rynkiem dla PKP Cargo niezmiennie pozostaje Polska - w pierwszym kwartale polscy klienci zapewnili spółce prawie 70 proc. przychodów. Na drugim miejscu są Czechy z 14-proc. udziałem w przychodach. Inne kraje to m.in.: Niemcy, Słowacja i Włochy.
Grupa PKP Cargo podaje również, że w pierwszym kwartale na inwestycje w postaci kupna i remontu tabory wydała 86,4 mln zł, "co stanowiło 47 proc. wykonania w analogicznym okresie 2016 r., tj. 184,7 mln zł (w tym 100,7 mln zł stanowił zakup lokomotyw wielosystemowych)" - czytamy w raporcie.
PKP Cargo zadebiutowało na GPW w 2013 r. W ciągu ostatnich 12 miesięcy kurs akcji spółki urósł o około 80 proc., a od początku tego roku - zyskał około 30 proc. Ci, którzy kupowali akcje w 2013 r. po cenie emisyjnej 68 zł za akcję i nie sprzedali ich "na górce" teraz są już o krok od wyjścia na "zero" po załamaniu z drugiej połowy 2015 r. Część inwestorów, która kupiła papiery - gdy kosztowały nawet ponad 80 zł - wciąż ma jeszcze sporo do odrobienia.
Kurs akcji PKP Cargo od początku 2017 r. src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1483225200&de=1495810860&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PKP&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>