Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PKP Intercity: Kary umowne od producentów taboru poprawią wyniki finansowe

0
Podziel się:
PKP Intercity: Kary umowne od producentów taboru poprawią wyniki finansowe

Zarząd PKP Intercity spodziewa się, że kary umowne od Pesy i Alstomu mogę mieć duży, pozytywny wpływ na wyniki finansowe spółki - kwoty zapłacone przez tego drugiego producenta już w tym roku, poinformował prezes Jacek Leonkiewicz.

"Kary umowne od Pesy to kilkadziesiąt tysięcy złotych dziennie za jeden pojazd. Biorąc pod uwagę, że naliczają się od połowy grudnia, to jest dużo pieniędzy. Będziemy za chwilę w arbitrażu z Pesą, a już teraz jesteśmy z Alstomem. W tym kontekście wynik może się okazać 'niesamowity', ale będzie w dużej mierze oparty na karach, więc nie ma się czym ekscytować" - powiedział Leonkiewicz dziennikarzom.

Wcześniej mówił, że PKP IC konsekwentnie nalicza kary dla Pesy za opóźnienia w dostawach pociągów Dart, choć spodziewa się, że producent się od nich odwoła. W opinii Leonkiewicza, naliczanie kar jest jednak bezdyskusyjne. Powiedział też, że wszystkie Darty będą kursować od marca.

Według prezesa, arbitraż z Alstomem - dostawcą pociągów Pendolino - może się skończyć w tym roku, a "są tam bardzo duże pieniądze". "Aczkolwiek w arbitrażu nie zdarza się, żeby przyznano 100% kwoty kary, więc to będzie mniej" - wyjaśnił.

W październiku 2014 r. PKP Intercity oraz Alstom zawarły porozumienie rozwiązujące kwestie sporne, które wystąpiły w czasie realizacji podpisanej w 2011 roku umowy na dostarczenie 20 składów Pendolino. Podano wtedy, że na jego mocy PKP IC będzie mogło odebrać pojazdy zgodne z zamówieniem oraz nadal będzie naliczać kary za opóźnienie dostaw składów, nie potrąci ich jednak z bieżących płatności, ostateczną decyzję pozostawiając sądowi. W związku z opóźnieniem, wynikającym z braku homologacji pozwalającej na jazdę z prędkością powyżej 160 km/h, PKP IC naliczało producentowi kary umowne.

W połowie grudnia ub.r. PKP Intercity porozumiało się z Pesą ws. opóźnionych dostaw pociągów typu PesaDart. Producent ma otrzymać środki za składy w momencie finalnego odbioru. PKP IC zapowiedziało jednak, że nie zrezygnuje z nałożenia kar umownych.

Przewoźnik podał dziś, że zwiększył przewozy o 22% r/r do 31,2 mln pasażerów w 2015 r. Na ten rok "konserwatywnie" zakłada 37,3 mln.

Dane za 11 miesięcy 2015 r. wskazują, że EBITDA spółki wzrosła o 71% r/r do 300,3 mln zł. W tym czasie przychody netto ze sprzedaży biletów wraz z ulgami wzrosły o 26% r/r do 1 404 mln zł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)