PKP Intercity ogłosiło przetargi na modernizację łącznie 60 wagonów osobowych oraz 7 lokomotyw elektrycznych, podała spółka. Ponadto zleci spółce zależnej Remtrak naprawy na poziomie P4 (dawna tzw. naprawa rewizyjna) 410 wagonów osobowych za 76 mln netto. Zmodernizowane i naprawione wagony mają wjechać na tory jeszcze w 2016 roku.
"Rozpoczynamy kolejną falę inwestycji taborowych. W ciągu najbliższych dwóch lat skupimy się na modernizacji i naprawie wagonów, które dziś posiadamy. W pierwszej fazie chcemy jak najszybciej poprawić ich niezawodność oraz podnieść standard wyposażenia i tym samym komfort podróży i bezpieczeństwo naszych pasażerów. Wiążą się z tym również rozpoczęte inwestycje w moce produkcyjne naszej spółki zależnej ZUT Remtrak. Rozwój naszych zasobów sprawi, że w przyszłości naprawy taboru prowadzone będą wyłącznie we własnym zakresie" - powiedział prezes Jacek Leonkiewicz, cytowany w komunikacie.
Po modernizacji przewoźnik będzie miał do dyspozycji wagony pierwszej i drugiej klasy, gastronomiczne oraz kuszetki. Wszystkie wagony zostaną dostosowane do poruszania się z większymi niż dotychczas prędkościami - 160 km/h lub 200 km/h. Wagony będą wyposażone m. in. w nowe fotele, klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Postępowanie przetargowe obejmie także modernizację 7 lokomotyw elektrycznych typu EU/EP07. W ramach prac lokomotywy zyskają m. in. wyższą wydajność oraz udogodnienia dla maszynisty, wyjaśniono.
"Przewoźnik planuje w kolejnych miesiącach przeprowadzić następne postępowania przetargowe na modernizacje wagonów i lokomotyw, w tym na wagony wielofunkcyjne typu Combo" - czytamy dalej.
PKP Intercity planuje także poddać okresowej naprawie 410 wagonów. Część z nich, w ramach założonych prac modernizacyjnych, zostanie wyposażona w nowoczesne toalety z obiegiem zamkniętym. Zlecenie wykona spółka zależna od PKP Intercity - Remtrak. Koszt prac wyniesie około 76 mln netto (ponad 92 mln brutto).
Natomiast ogłoszone przetargi obejmować będą:
- wykonanie modernizacji wraz z naprawą okresową na 5 poziomie utrzymania 11 wagonów osobowych (typ 134A, 145A, 144A)
- wykonanie modernizacji wraz z naprawą okresową na 5 poziomie utrzymania 20 wagonów osobowych typu 141A
- wykonanie modernizacji wraz z naprawą okresową na 5 poziomie utrzymania 26 wagonów osobowych (typ 111A, 140A/112A)
- wykonanie modernizacji wraz z naprawą okresową na 5 poziomie utrzymania 3 wagonów osobowych typu Z1A
- wykonanie naprawy okresowej na 5 poziomie utrzymania wraz z modernizacją 7 lokomotyw elektrycznych.
Oferty na ogłoszone postępowania przetargowe będzie można składać, w zależności od zadania, do 10, 11, 12, 15 oraz 16 lutego br.
W połowie października ub.r. PKP IC podało, że zainwestuje 1,8 mld zł w tabor i zaplecze utrzymaniowe: 1,4 mld zł w modernizację ok. 60 lokomotyw i 400 wagonów różnych typów oraz 400 mln zł w 9 nowych zapleczy technicznych.